Investigații

Adevăruri nespuse din biografia actualului șef al CFR Călători, Dan Marian Costescu

Fostul ministru al transporturilor în guvernul Cioloș a omis să declare, în CV-ul său, faptul că a deținut în trecut o firmă în Marea Britanie – Allied Railway Corporation Limited

Dan Marian Costescu, fostul ministru al Transporturilor în cabinetul Cioloș și actual director general al companiei CFR Călători SA,  a fost asociat unic și director (administrator în terminologia românească) într-o societate cu răspundere limitată din Marea Britanie ( Allied Railway Corporation Limited). Această informație nu se regăsește în CV-ul cu care a candidat și apoi a fost selectat și desemnat în funcția de manager privat al companiei de stat CFR SA, în martie 2015.   CV-urile publice ale fostului ministru Dan Marian Costescu pot fi vizualizate aici, în varianta 2020 și aici în varianta 2015 .

Compania Allied Railway Corporation Limited a fost creată de o persoană specializată în înființări de firme, Edward Petre Mears, pe data de 12 august 2005, având sediul social în localitatea Peterborough, la nord de Londra.

Din septembrie 2005, firma apare ca fiind preluată de Dan Marian Costescu ( a figurat apoi atît ca administrator, cît și ca asociat unic).  Potrivit unui site specializat din UK, firma Allied Railway Corporation Limited a depus ultimul său bilanț pe data de 12 august 2010, dată la care se retrage din firmă și Dan Marian Costescu.

JustNews a intrat în posesia unui bilanț raportat de Allied Railway Corporation Limited, care indică faptul că firma actualului director general al CFR Călători a avut în anii 2009 și 2010 o activitate economică nesemnificativă.

Allied Railway Corporation Limited își încetează activitatea oficial pe data de 22 mai 2012. Firma avea ca obiect de activitate declarat Alte activități de servicii de asistență pentru întreprinderi care nu sunt clasificate, iar capitalul social al firmei a fost de 100 (o sută) de lire sterline.

Costescu și Sistematic Engineering

Un alt aspect neclar în biografia fostului ministru este legat de numele angajatorului său din perioada 2004-2015 – Sistematic Engineering

Acest angajator NU a existat sub această denumire. În schimb, a existat (și există și azi) firma Sistematic Com srl, inființată în 28 aprilie 1993, în localitatea Roșiorii de Vede, județul Teleorman. Din datele noastre, până în 16.05.2013, firma, ce îl avea ca unic acționar și administrator pe Dan Marian Costescu, a avut ca obiect principal de activitate cercetare-dezvoltare în alte științe naturale și inginerie. După data respectivă, s-a declarat ca obiect principal activități de consultanță în management.

Din data de 5 februarie 2015, Dan Costescu renunță la calitatea de administrator, mărește capitalul social al firmei la 400 de lei, după care îl împarte cu noul său asociat Adrian Barboni. La scurt timp însă, pe 23.02.2015, când deja probabil știa că va fi desemnat manager privat al companiei CFR SA,  Dan Marian Costescu renunță și la cele 50% din capitalul social al firmei, pe care le cedează partenerului său, Adrian Barboni.

Prin urmare, Sistematic Com srl, între 1993-2001 și între 2005-2014, a fost administrată de o singură persoană – Dan Marian Costescu. Din punct de vedere al profitabilității și al cifrei de afaceri, firma a avut, în 6 ani anteriori datei de 5 februarie 2015,  (cînd Dan Marian Costescu a cedat administrarea firmei) numai pierderi, după cum urmează:

  • 2009: cifra de afaceri 477.560 lei, pierdere 1.481.620 lei
  • 2010: cifra de afaceri 50.242 lei, pierdere 269.241 lei
  • 2011: cifra de afaceri 128.577 lei  pierdere 321.913 lei
  • 2012: cifra de afaceri 679.374  lei pierdere 473.259 lei
  • 2013: cifra de afaceri 727.954 lei pierdere 123.772 lei
  • 2014: cifra de afaceri 791.842 lei pierdere 2.206.851 lei

Costescu și KEG

În CV-ul din 2015, depus înainte de preluarea funcției de ministru al Transporturilor și de altfel și în celelalte depuse după martie 2015, Dan Marian Costescu face referire la faptul că a activat la compania Karsdorfer Eisenbahn ( KEG), firmă înființată în 1993 și care activa pe segmentul transportului feroviar de marfă.

Dan Marian Costescu afirmă, în CV-urile sale, că a lucrat la Karsdorfer Eisenbahn (KEG)  între aprilie 2001 și aprilie 2004, unde s-a ocupat de dezvoltarea internațională a firmei. El a fost de altfel implicat și în managementul Romvag Caracal SA, companie la care firma germană Karsdorfer Eisenbahn (KEG)  a achiziționat în toamna anului 2002 un pachet de aproape 60 la sută de acțiuni.

KEG a falimentat în 2004

Fiindcă nu am reușit să purtăm un dialog real cu Dan Marian Costescu ( ci doar prin intermediari, respectiv telefonic, prin biroul de presă al CFR Călători), nu am reușit să aflăm, chiar de la sursă (Dan Marian Costescu) rolul jucat de acesta  în managementul firmei germane. Noi am observat  doar că, în 2004, Karsdorfer Eisenbahn a intrat în insolvență și apoi în faliment .

International Railway Systems, un off-shore din Luxemburg în care era implicat magnatul Cristian Burci, preia pachetul majoritar de acţiuni de la Karsdorfer Eisenbahn (KEG) și implicit și pe cel de la Romvag Caracal SA, iar relația dintre Dan Marian Costescu și firma germană se rupe.  Apare în schimb, așa cum am menționat mai sus, relația lui Dan Marian Costescu  cu firma Allied Railway Corporation Limited.

Costescu și CFR SA

Dan Marian Costescu a apărut în atenția opiniei  publice românești odată cu numirea în funcția de director general al companiei CFR SA, la data de 2 martie 2015.

Dan Marian Costescu a fost numit în această poziție în urma unei proceduri de selecție pentru funcția de manager privat,  desfăşurată în conformitate cu prevederile art. 35 (1) din Ordonanţa de Urgenţă nr. 109/30.11.2011, privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. Printre condițiile obligatorii de recrutare și selecție se regăsea la punctul 4 experiență de minim 2 ani în top managementul unei companii cu cifră de afaceri mai mare de 100 milioane de euro.

Dialog prin intermediar 

Întrucît selecția managerului privat al CFR SA din 2014 și numirea acestuia în februarie 2015 s-a desfășurat pe baza unui CV din care, în opinia noastră,  lipseau informații sau apăreau date eronate, am vrut să aflăm în mod direct de la Dan Marian Costescu cum au stat lucrurile. După cum am precizat anterior, deși l-am contactat pe fostul ministru, nu am reușit să discutăm decât cu o persoană de la biroul de presă al CFR Călători, căreia i-am adresat telefonic următoarele  întrebări:

  1. Dan Marian Costescu a menționat în CV –ul său un angajator, Sistematic Engineering, care nu a existat niciodată sub această denumire. De ce?
  2. Care a fost compania la care a activat și care a avut o cifră de afaceri mai mare de 100 milioane de euro? Precizăm că aceasta era condiția numărul 4, obligatorie, din dosarul de selecție pentru funcția de manager privat al CFR SA.
  3. Dacă admite că a fost în top managementul firmei germane KEG, admite sau nu că a avut vreo responsabilitate în falimentul firmei KEG?
  4. Dacă Dan Marian Costescu a mai fost implicat, în afara firmelor menționate în CV, ca acționar sau administrator în vreo firmă românească sau din străinătate?

Răspunsuri parțiale la nelămuririle noastre regăsiți în comunicatul primit de la CFR Călători, publicat mai jos.

Răspunsuri neclare, adevăr trunchiat

Răspunsurile primite de la CFR Călători nu fac însă decît să adâncească și mai mult  nelămuririle noastre și vom explica mai jos de ce:

  1. numele firmei era/este (și în 1993 și în 2020) Sistematic com srl, cu datele de indentificare CUI 3836869 , J34/419/1993 și nu Sistematic, cum se afirmă în comunicatul CFR Călători. Domnul Dan Marian Costescu nu avea cum să activeze doar într-un departament al firmei ( intitulat Engineering, vezi comunicatul CFR Călători), fiindcă, potrivit legislației românești,  el conducea toată firma ( respectiv Sistematic com srl), în calitatea sa de administrator ( pînă în data de 5.02.2015).
  2. Domnul Dan Marian Costescu afirmă că în top managementul firmei KEG erau doar doi cetățeni germani. Dacă Dan Marian Costescu spune că NU a fost în top managementul companiei KEG, atunci în ce companie a fost în top management, pentru a fi îndeplinită condiția numărul 4 din criteriile obligatorii de recrutare și selecție a managerului privat al CFR SA (prezentate mai sus) respectiv  *o experiență de minim doi ani în top managementul unei companii cu cifră de afaceri mai mare de 100 milioane de euro* ?
  3. Procesul de selecție pentru boardul companiei CFR SA la care a participat Dan Marian Costescu a presupus îndeplinirea cumulat a mai multor criterii obligatorii ( revedeți anunțul CFR SA: au fost 6 criterii obligatorii de recrutare și selecție) și alte criterii, mai puțin importante, ce constituiau avantaje. În cazul în care nu  îndeplinea vreunul dintre cele 6 criterii obligatorii, de ce și cine a decis ca domnul Dan Marian Costescu să fie selectat ca manager privat al CFR SA?
  4. Am întrebat dacă Dan Marian Costescu a mai fost implicat în alte firme din țară sau străinătate. Biroul de presă al CFR Călători ne-a transmis că *CV-ul domnului Dan Marian Costescu este public, la fel ca recunoașterea profesională a domniei sale pe plan internațional. Toate informațiile cuprinse în CV reprezintă date recunoscute la nivel național și internațional*. Întrebarea care ar fi urmat: în care din  CV-urile domnului Dan Marian Costescu ( cele din 2015 și 2020, amintite la începutul articolului) se regăsește implicarea sa în acționariatul și managementul firmei Allied Railway Corporation Limited? Răspunsul îl găsiți în articolul nostru – în niciunul.  Dan Marian Costescu a omis astfel să declare episodul Allied Railway Corporation Limited (derulat totuși pe parcursul unor ani: 2005-2010) din biografia lui. Noi îl întrebăm public pe Dan Marian Costescu: DE CE?

Continuarea, într-un episod viitor

JustNews va continua însă investigația la asocierea de firme private – Transearch International srl-Quest Advisors srl – cea care a realizat selecția managerului privat,  (și care de altfel a încasat o sumă frumușică din partea autorităților române pentru acest serviciu), pentru a lămuri pe deplin modul în care s-a realizat această procedură, mai ales în condițiile în care aceste mari companii din portofoliul statului, cum este și CFR Călători,  beneficiază anual de subvenții uriașe de la bugetul public.