Cum au eșuat germanii în încercarea de a transfera o valoroasă locomotivă cu aburi

Exclusivitate

Istoria unei locomotive construită acum mai bine de 100 de ani

Locomotiva cu aburi de tip P8, purtând numărul 230.039 (foto), face parte din cel mai reușit proiect de locomotivă realizat în Germania la începutul secolului XX, potrivit publicației modelism-feroviar.blogspot.com. Construită în 1907 de Uzinele Schwartzkopff, este prima locomotivă de tip german P8 care a ajuns în proprietatea Căilor Ferate Române (CFR). A fost destinată în special remorcării trenurilor de pasageri datorită vitezei, ce putea depăși chiar 85 km/h. Locomotiva a ajuns în Regatul României în 1919, în contul despăgubirilor de război după prima conflagrație mondială, soldată cu înfrângerea Germaniei. După ce a servit CFR-ul zeci de ani, locomotiva 230.039 a fost retrasă din serviciu în 1983. Norocul a făcut să nu ajungă la fier vechi în anii regimului comunist, iar în 2007 a fost garată în Gara Sinaia, unde a urmat un amplu proces de recondiționare. Conform fișei de inventariere a bunului, piesa tehnică 230.039 „este cea mai veche locomotivă a seriei 230.000 de la CFR, locomotiva cu cea mai lungă existență la CFR și care a parcurs cei mai mulți kilometri dintre toate locomotivele de la CFR”.

O vânzare controversată

În data de 08.07.1998 a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanța de Urgență nr.12, privind reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române. Apar astfel 4 companii, CFR SA, CFR Marfă SA, CFR Călători SA și Societatea de Administrare Active Feroviare ( SAAF) SA. Se procedează la un inventar al activelor (respectiv al locomotivelor cu aburi) existente în proprietatea fostei SNCFR, locomotiva cu abur nr.230.039 ajungând la SAAF SA. Din conținutul normativ al prevederilor art. 3 alin. 2 din HG nr. 585/1998 privind înființarea SAAF-S.A. rezulta fără dubiu faptul că nicio operațiune de vânzare-cumpărare nu putea fi demarată și finalizată de către SAAF SA fără o aprobare scrisă, expresă, primită de la Ministerul Transporturilor. Așa că, după cum se arată în motivarea consemnată de rolii.ro,  orice înstrăinare de bunuri care nu respecta această condiție de formă esențială nu putea fi considerată ca fiind valabilă, nu putea produce efecte juridice.

Numai că, la data de 17.06.1999, societatea PIR RENZ & PARTNERS achiziționează de la SAAF S.A.  locomotiva nr.230.039.

230.039 intră în patrimoniul național în categoria „Tezaur”

După încheierea acestui contract de vânzare-cumpărare, respectiv în data de 31.01.2000, CFR SA a inaintat ministrului de atunci al Transporturilor, Traian Băsescu, o Notă privind protecția si conservarea locomotivelor cu abur din patrimoniu național, prin care a adus la cunoștința ministrului că, după reorganizarea SNCFR, un număr de 71 locomotive cu abur au fost declarate piese de muzeu si trecute în patrimoniul Căilor Ferate Romane. O parte din aceste locomotive, respectiv 15 locomotive de cale ferată normală si 5 de cale ferată îngustă, au ajuns în evidențele contabile ale SAAF S.A. (inclusiv locomotiva cu abur 230.039), altele au ajuns în patrimoniul CFR SA sau ale CFR Călători S.A.  Pentru păstrarea acestor locomotive cu abur în Patrimoniul Tehnic Național al Căilor Ferate Române, s-a propus ministrului Transporturilor ca toate cele 71 locomotive să fie fișate și înregistrate în evidențele Muzeului CFR București. Totodată, i s-a solicitat ministrului Transporturilor să obțină aprobarea Ministerului Culturii pentru clasarea locomotivelor ca obiecte de Patrimoniu Național, ocrotite de lege.

Apare astfel, la 31 iulie 2000, Ordinul nr.2686 al Ministerului Culturii prin care s-a aprobat clasarea in patrimoniul cultural național, în categoria „Tezaur”, a celor 71 de locomotive cu abur.

Ce fac germanii

După emiterea acestui ordin, în care era inclusă și locomotiva nr.230.039, societatea PIR RENZ & PARTNERS face demersuri, în repetate rânduri, să obțină atât actele necesare pentru locomotiva cu abur nr.230.039 cât și bunul pe care l-a plătit. Demersurile au rămas fără nici un rezultat, așa că societatea PIR RENZ & PARTNERS donează locomotiva cu abur nr.230.039 asociației DEUTSCH – RUMÄNISCHE EISENBAHN ­ FREUNDE, iar aceasta solicită ajutorul Ambasadei Republicii Federale Germania la București. În februarie 2014, ambasada germană transmite o adresă Ministerului Culturii, în care solicită sprijinul acestuia pentru ca DEUTSCH – RUMÄNISCHE EISENBAHN ­ FREUNDE să-și poată exercita dreptul de proprietate asupra locomotivei cu abur nr.230.039. În răspunsul său, Ministerul Culturii menționează că locomotiva cu abur nr.230.039 a fost clasată prin Ordinul Ministrului Culturii nr.2.686/31.07.2000 in categoria „Tezaur” si beneficiază de regimul juridic de protecție conferit de Legea nr.182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural mobil, deși Ordinul de clasare a fost emis in data de 31.07. 2000, iar Legea nr.182/2000 a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 27.10.2000, deci după emiterea Ordinului nr.2.686.

Procesul

În aceste condiții asociația germană se adresează instanței de judecată, solicitând anularea în parte a Ordinului Ministerului Culturii nr.2686 din 31.07.2000 în ceea ce privește clasarea în patrimoniul cultural național în categoria TEZAUR a locomotivei cu aburi nr.230.039. Dosarul ajunge la sfârșitul anului 2017 pe rolul Secţiei a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a Curții de Apel București. După aproape 3 ani, în iunie 2020, instanța pronunță sentința:

  • Solutia pe scurt: Respinge ca nefondată acţiunea promovată de reclamanta DEUTSCH-RUMANISCHE EISENBAHNFREUNDE, în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, având ca obiect anulare în parte a Ordinului MC nr.2686 din 31.07.2000 în ceea ce priveşte clasarea în patrimoniul cultural naţional în categoria TEZAUR a locomotivei cu aburi nr.230.039, ordin emis de pârât. Cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Pronunţată în şedinţa publică azi, 23.06.2020.

Argumentul instanței a fost acela că bunul în cauză, respectiv locomotiva nr.230.039, nu se afla în circuitul civil și nici nu putea deveni proprietatea societății PIR RENZ & PARTNERS prin desconsiderarea prevederilor HG nr. 585/1998 privind înființarea SAAF SA, fiind indubitabil faptul că nu fuseseră respectate toate condițiile imperative de formă prevăzute de lege și anume lipsea aprobarea înstrăinării bunului din partea ministerului tutelar – Ministerul Transporturilor.

Acum 3 zile, Înalta Curte de Casație și Justiție a pus capăt acestui dosar:

  • Detalii soluţie: Respinge recursul declarat de reclamanta Deutsch Rumanische Eisenbahn freunde împotriva sentinţei civile nr.178 din 23 iunie 2020 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal – veche, ca nefondat. Definitivă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 4 octombrie 2022.

 

foto: modelism-feroviar.blogspot.com

 

spot_img

Articole recente

De ce a fost condamnat, în primă instanță, un ilfovean, ce era recomandat de unii drept „un dentist ieftin, care lucrează bine”

În decembrie 2022, o femeie a aflat că în comuna ilfoveană Gruiu, sat Lipia, există "un dentist ieftin, care lucrează...

Mai multe articole din aceeași categorie