Ministerul Justiției a anunțat, la 1 octombrie 2025, că intenționează să achiziționeze imobile cu destinația sediu pentru instituții subordonate Ministerului Justiției, având ca obiect:
- Lotul 1 – Achiziționarea unui imobil cu suprafața utilă de minimum 1000 mp – cu destinația sediu pentru o instituție subordonată Ministerului Justiției;
- Lotul 2 – Achiziționarea unui imobil cu suprafața utilă de minimum 2500 mp – cu destinația sediu pentru o instituție subordonată Ministerului Justiției.
Valoarea estimată a achiziției era de maximum 38.500.000 lei cu TVA, defalcată pe fiecare lot în parte astfel: – pentru Lotul 1 – valoarea estimată de maximum 11.000.000 lei cu TVA; – pentru Lotul 2 – valoarea estimată de maximum 27.500.000 lei cu TVA. Ofertele care nu se încadrează în valoarea maximă estimată vor fi respinse.
Achiziția, pe fiecare lot în parte, viza un imobil care îndeplinește toate normele și standardele de construcție și siguranță relevante, inclusiv dotările necesare pentru o clădire de birouri. Achiziția pentru instituțiile subordonate Ministerului Justiției, se va face ținând cont de H.G.nr. 866/1996 pentru actualizarea normativelor privind spațiile cu destinația de birou sau pentru activități colective ori de deservire ce pot fi utilizate de ministere, alte organe de specialitate ale administrației publice centrale, de instituțiile publice din subordinea acestora, precum și de prefecturi, va include toate facilitățile și dotările necesare pentru a sprijini eficiența operațională, confortul angajaților și sustenabilitatea pe termen lung. Imobilul achizitionat va fi utilizat ca sediu al institutiilor subordonate Ministerului Justitiei cu scopul de a eficientiza operațiunile și activitățile administrative, să își îmbunătățească performanțele și să răspundă eficient cerințelor viitoare, astfel: • Birouri pentru angajați și directori; • Săli de ședințe și conferințe; • Spații de arhivare; • Spatiu tehnic; • Holuri; • Scări; • Grupuri sanitare; • Lift; • Parcări; • Spații exterioare, etc.
Autoritatea contractantă urma să atribuie contractul ofertantului care a depus oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic. Autoritatea contractantă stabilea cea mai avantajoasă din punct de vedere economic pe baza criteriului de atribuire și a factorilor de evaluare prevăzuți în documentele achiziției, dacă erau îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiții:
- oferta respectivă îndeplinește toate cerințele, condițiile și criteriile stabilite prin anunțul de participare și documentele achiziției;
- oferta respectivă a fost depusă de un ofertant care îndeplinește criteriile privind capacitatea și, dacă este cazul, criteriile de selecție și nu se află sub incidența motivelor de excludere.
Potrivit anunțului, perioada de valabilitate a ofertei era de 150 zile de la data limită stabilită pentru depunerea ofertelor. În cadrul procedurii de atribuire a fost depusă o singură ofertă, respectiv de către agenția APRIL REAL ESTATE SRL, cu respectarea termenului-limită de depunere, respectiv data de 06.11.2025, ora 12:00. În cadrul procesului de evaluare a ofertelor, comisia desemnată în acest sens a respins oferta depusă de către Agenția APRIL REAL ESTATE SRL, ca fiind inacceptabilă și neconformă.
Prin Raportul procedurii nr. 140/14487/19.10.2025, autoritatea contractantă a decis anularea procedurii de atribuire a contractului de vânzare-cumpărare deoarece nu au existat oferte admisibile. În acest sens, conform prevederilor anunțului de participare nr. 90/14487[1] din 01.10.2025 și Anexei[2] nr. 1 a Ordinului ministrului justiției nr. 364/C/19.02.2025 privind aprobarea ”Procedurii interne privind achiziția de bunuri imobile aplicabilă aparatului propriu al Ministerului Justiției”, autoritatea contractantă are obligația de a anula procedura de atribuire a contractului de vânzare-cumpărare dacă nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau dacă nu a fost depusă nicio ofertă admisibilă.
[1] Procedura de atribuire se finalizează prin: (…) b. anularea procedurii de atribuire. Autoritatea contractantă are obligația de a anula procedura de atribuire a contractului de vânzare-cumpărare în următoarele cazuri:
a.dacă nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau dacă nu a fost depusă nicio ofertă admisibilă
[2] Procedura de atribuire se finalizează prin: (…) b. anularea procedurii de atribuire. Autoritatea contractantă are obligația de a anula procedura de atribuire a contractului de vânzare-cumpărare în următoarele cazuri:
a. dacă nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau dacă nu a fost depusă nicio ofertă admisibilă.
Acesta a fost cel de-al treilea eșec al Ministerului Justiției în încercarea de a achiziționa sedii pentru instituțiile subordonate – Autoritatea Națională pentru Cetățenie, Direcția Națională de Probațiune și Institutul Național de Expertize Criminalistice. Justnews a relatat despre acest subiect aici.

