Guvernul României a anunțat, la ședința săptămânală de săptămâna trecută, că susține, cu propuneri și observații, adoptarea proiectului de lege pentru completarea Legii nr. 678/2001 privind prevenirea și combaterea traficului de persoane, precum și a art. 30 din Ordonanța Guvernului nr.58/1998 privind organizarea și desfășurarea activității de turism în România, provenit dintr-o propunere legislativă inițiată de doamna deputat USR Murariu Oana împreună cu un grup de parlamentari USR, PNL, PSD, UDMR și Minorități Naționale (Bp. 186/2025, Plx. 330/2025).
Iniţiativa legislativă are ca obiect de reglementare completarea Legii nr. 678/2001 privind prevenirea și combaterea traficului de persoane, cu modificările și completările ulterioare, și a art. 30 din Ordonanța Guvernului nr.58/1998 privind organizarea și desfășurarea activității de turism în România, cu modificările și completările ulterioare, în sensul instituirii obligației de afișare a informării privind sesizarea cazurilor de trafic de persoane în unități de primire turistică, agenții de turism, operatori de transport, agenții de plasare a forței de munca și unele entități publice, acestea având în comun frecvența mai ridicată a victimelor și a traficanților de persoane. Nerespectarea acestor obligații se presupune a fi pedepsită contravențional cu amendă de la 200 lei la 1000 lei.
Executivul consideră necesară individualizarea competenței de constatare și sancționare a contravențiilor în sarcina ofițerilor și agenților de poliție din cadrul Poliției Române doar pentru faptele prevăzute la art. 111 alin. (1), alin. (2) lit. a) -c) și lit. h), alin. (3) și alin. (6) cu referire la art. 111 alin. (1), alin. (2) lit. a) – c) și lit. h) și alin. (3), sens în care se impune reformularea art. 471 alin. (2), după cum urmează: „(2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor contravenționale se fac de către ofițerii și agenții de poliție din cadrul Poliției Române pentru nerespectarea prevederilor art. 111 alin. (1), alin. (2) lit. a) – c) și lit. h), alin. (3) și alin. (6) cu referire la art. 111 alin. (1), alin. (2) lit. a) – c) și lit. h) și alin. (3)”.
De asemenea, se impune reformularea art. 47 alin. (3) din norma propusă, în sensul acordării competenței de constatare și sancționare a contravențiilor personalului cu atribuții de control din cadrul autorității administrației publice centrale responsabile în domeniul turismului și pentru nerespectarea prevederilor art. 111 alin. (1) și alin. (2) lit. a). Totodată, se supune atenției faptul că forma art. 471 din inițiativa legislativă este lacunară, deoarece din conținutul articolului de referință nu reiese autoritatea competentă să constate contravențiile și să aplice sancțiunile contravenționale pentru nerespectarea prevederilor art. 111 alin. (3) – (6). În plus, pentru claritatea normei propuse, lit. c) al art. 11 trebuie reformulată, astfel încât să rezulte clar care sunt destinatarii textului, dat fiind că art. 54 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, la care se face trimitere, nu se referă la operatori economici, ci reglementează activitățile conexe transporturilor rutiere.

