În ședința Executivului de săptămâna trecută, Guvernul României și-a formulat punctul său de vedere referitor la propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii nr.254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, inițiată de deputatul POT Gabriela Porumboiu, împreună cu un grup de parlamentari POT (Bp.366/2025, Plx. 460/2025).
Inițiativa legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările și completările ulterioare, în sensul ,,instituirii condiției achitării integrale a prejudiciului stabilit prin hotărâre judecătorească definitivă, pentru ca persoanele condamnate pentru „infracțiuni care au produs un prejudiciu material ori financiar să poată beneficia de liberare condiționată”.
Executivul remarcă faptul că, deși intervențiile legislative propuse sunt asupra dispozițiilor art. 99 și art. 100 din Legea nr. 254/2013, conținutul acestora nu are legătură cu reglementarea în vigoare a acestor articole. Astfel, conținutul propunerilor de lege ferenda vizează instituția liberării condiționate, iar dispozițiile de lege lata ale art. 99 și art. 100 din Legea nr. 254/2013 reglementează permisiunea de ieșire din penitenciar și abaterile disciplinare. Prin urmare, propunerile de reglementare nu se integrează în cuprinsul dispozițiilor art. 99 și art. 100 din Legea nr. 254/2013. Astfel, reglementarea propusă este în contradicție cu prevederile art. 61 alin. (2) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Importanța respectării normelor de tehnică legislativă a fost subliniată, nu de puține ori, și în jurisprudența Curții Constituționale, dar și a Curții Europene a Drepturilor Omului. Prin urmare, inițiativa legislativă nu se integrează în cadrul normativ instituit prin Legea nr. 254/2013, întrucât excedează domeniul de reglementare al acesteia. În ceea ce privește fondul reglementării, Executivul concluzionează că soluțiile propuse afectează coerența instituției liberării condiționate, astfel cum aceasta este consacrată de legislația penală, aspect ce prezintă vicii de constituționalitate. În consecință, Guvernul a menționat că nu susține adoptarea acestei inițiative legislative, în forma prezentată.

