În decembrie 2022, Agenția Națională de Integritate informa, într-un comunicat de presă, că a constatat încălcarea regimului juridic al conflictului de interese în materie administrativă în cazul a 8 aleși locali din cadrul C.L. al Orașului Popești-Leordeni, Jud. Ilfov, după cum urmează: ION ALEXANDRU, STAN FLORIN-RADU-VIRGIL, ȘERBAN IONUȚ, MITRAN CONSTANTIN, ONCUȚĂ ELENA, TÂRȚĂU VALERIU-MARIAN, CAZACU SILVIU și LORIN NICOLAE-IONUȚ. În calitate de consilieri locali, persoanele evaluate au participat la adoptarea Hotărârii C.L. 81 din data de 28 septembrie 2021 privind respingerea Proiectului de hotărâre din data de 23 septembrie 2021 cu privire la încetarea mandatelor de consilieri locali, aceștia având un interes personal în problema supusă dezbaterii, deoarece se aflau pe lista celor 8 consilieri locali ale căror mandate au fost declarate încetate de drept. Potrivit ANI, persoanele evaluate ar fi încălcat astfel următoarele prevederi legale:
– art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative.”;
– art. 77, alin. (1) Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Primarii şi viceprimarii, primarul general şi viceprimarii municipiului Bucureşti sunt obligaţi să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziţie, în exercitarea funcţiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soţul său ori rudele sale de gradul I.”;
– art. 228, alin. (1) și (2) din O.U.G. nr. 57/2019, potrivit căruia „Regimul general aplicabil conflictului de interese pentru aleşii locali. (1) Alesul local aflat în conflict de interese în condiţiile prevăzute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare, are obligaţia să se abţină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine (…). (2) În exercitarea funcției, consilierul local sau consilierul județean aflat în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) are obligația să anunțe la începutul ședinței consiliului local, respectiv a consiliului județean interesul personal pe care îl are la adoptarea hotărârii respective, anunț care se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al ședinței.
Una dintre persoanele acuzate de ANI, liberalul Ion Alexandru, a atacat în instanța de contencios administrativ raportul de evaluare nr. 58204/G/II/22.12.2022 al inspectorilor de integritate, obținând câștig de cauză:
- Solutia pe scurt: Admite cererea de chemare în judecată. Dispune anularea raportului de evaluare nr. 58204/G/II/22.12.2022, întocmit de către Agenţia Naţională de Integritate. Obligă pe pârâtă la plata către reclamant a sumei de 50 de lei, reprezentând taxa judiciară de timbru, şi a sumei de 5.500 de lei, reprezentând onorariu de avocat. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare, care se depune la Curtea de Apel Bucureşti. Pronunţată azi, 05.02.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.
Instanța a constatat, printre altele, că în cauză nu este îndeplinită condiţia interesului personal de natură patrimonială sau a folosului material, HCL nr. 84/2021 nefiind aptă să producă un beneficiu material în ceea ce îl priveşte pe reclamantul Ion Alexandru.
Agenția Națională de Integritate a atacat sentința la Înalta Curte de Casație și Justiție care, recent, la limită, a dat dreptate pârâtului, soluția fiind definitivă:
- Detalii soluţie: Cu opinie majoritară: Respinge recursul declarat de pârâta Agenţia Naţională de Integritate şi recursul incident declarat de reclamantul Ion Alexandru împotriva Sentinţei civile nr. 100 din 5 februarie 2025 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca fiind nefondate. Obligă recurenta-pârâtă Agenţia Naţională de Integritate la plata sumei de 9500 lei cu titlul de cheltuieli de judecată, reduse potrivit art. 451 alin. (2) Cod proc. civ., către intimatul-reclamant Ion Alexandru. Definitivă. Pronunţată astăzi, 18 noiembrie 2025, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei. Cu opinie minoritară: Admite recursul declarat de pârâta Agenţia Naţională de Integritate împotriva Sentinţei civile nr. 100 din 5 februarie 2025 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Casează sentinţa recurată şi rejudecând cauza respinge cererea de chemare în judecată ca fiind neîntemeiată. Respinge recursul incident declarat de reclamantul Ion Alexandru împotriva Sentinţei civile nr. 100 din 5 februarie 2025 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca fiind nefondat. Definitivă. Pronunţată astăzi, 18 noiembrie 2025, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.

