În decembrie 2022, Agenția Națională de Integritate (ANI) anunța că a constatat starea de conflict de interese de natură administrativă în cazul lui Duma Ovidiu Marius, primarul orașului Ardud, din județul Satu-Mare. El era acuzat că în perioada exercitării mandatelor de primar 2016-2020 și 2020-prezent:
- a emis o dispoziție prin care a numit-o pe fiica sa în funcția de asistent manager în cadrul unui proiect derulat de către Primăria Ardud, din exercitarea acestei funcții fiica încasând de la primărie, în intervalul aprilie 2020-ianuarie 2021, suma totală de13.750 lei .
- a semnat un contract de furnizare produse încheiat de Primăria Ardud cu asociația în cadrul căreia persoana evaluată deține calitatea de membru cooperator fondator, care a produs pentru respectiva asociație, în intervalul octombrie 2021 – martie 2022 ,un folos material în valoare totală de 21.955,5 Lei. Din profitul asociației, persoana evaluată beneficiază atât de recompensa prevăzută de art. 7, alin. (3), lit. c) din Legea nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, cât și de dividende conform art. 31, lit. d) din același act normativ.
Ovidiu Duma ar fi încălcat astfel prevederile art. 76, alin. (1) și (2) din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 228, alin. (1), lit. (f), alin. (4) și (5) din O.U.G. nr. 57/2019, potrivit cărora „(1) Primarii și viceprimarii, primarul general și viceprimarii municipiului București sunt obligați să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziție, în exercitarea funcției, care produce un folos material pentru sine, pentru soțul său ori rudele sale de gradul I. (2) Actele administrative emise sau actele juridice încheiate ori dispozițiile emise cu încălcarea obligațiilor prevăzute la alin. (1) sunt lovite de nulitate absolută.”
Primarul în funcție al orașului Ardud a atacat raportul de evaluare al ANI la instanța de contencios a Curții de Apel Oradea care, în urmă cu aproape un an, a pronunțat următoarea sentință:
- Solutia pe scurt: Admite în parte acţiunea formulată de reclamantul DUMA OVIDIU MARIUS, în contradictoriu cu pârâta AGENŢIA NAŢIONALĂ DE INTEGRITATE şi în consecinţă: Anulează în parte Raportul de evaluare nr.51663/G/II/17.11.2022, emis de pârâtă, sub aspectul reţinerii încălcării de către reclamant a dispoziţiilor art.228 alin.1 lit.f) din OUG nr.57/2019, prin încheierea Contractului de furnizare produse de cură?enie şi igienă nr.8111/16.09.2021 între Oraşul Ardud şi SC Consumcoop Ardud Societate Cooperativa. Menţine Raportul de evaluare nr.51663/G/II/17.11.2022, în ce priveşte reţinerea încălcării de către reclamant a dispoziţiilor art.76 alin.1 din Legea nr.161/2003, prin emiterea Dispoziţiei nr.494/18.12.2019, în calitate de primar al oraşului Ardud. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Cererea de recurs se depune la Curtea de Apel Oradea. Pronunţată azi 29.05.2023, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.
Soluția a fost atacată cu recurs de către Duma Ovidiu, litigiul ajungând în fața judecătorilor Înaltei Curți de Casație și Justiție. La începutul acestei luni, instanța supremă a luat următoarea hotărâre:
- Detalii soluţie: Respinge cererea de sesizare a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene formulată de recurentul-reclamant Duma Ovidiu Marius. Admite recursul formulat de reclamantul Duma Ovidiu Marius împotriva Sentinţei nr. 138 din 29 mai 2023 a Curţii de Apel Oradea – Secţia de contencios administrativ şi fiscal. Casează sentinţa recurată şi trimite cauza spre rejudecare aceleiaşi instanţe. Definitivă. Pronunţată astăzi, 4 aprilie 2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.
Soluția dispusă de ÎCCJ a fost catalogată pe Facebook de primarul Ardudului drept “o victorie a Adevărului”. El a anunțat că “de azi pot să-mi continui munca și oficial pot să îmi exprim intenția de a candida la un nou mandat de primar al Ardudului”.
Legislația ANI prevede că „persoana (…) față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică (…) pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.