Ministerul Justiției a publicat vineri, 11 decembrie 2020, un anunț privind declanșarea procedurii de selecție a candidaților pentru funcția de procuror european delegat în România.
Guvernul României a aprobat în ședința din data de 22 octombrie 2020, un Proiect de Lege privind stabilirea unor măsuri pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2017/1.939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce privește instituirea Parchetului European (EPPO). Actul normativ reglementează aspectele tehnice necesare funcționării efective a Parchetului European în România și instituie măsuri de armonizare a dispozițiilor normelor interne cu cele ale Regulamentului EPPO, cum ar fi cele în materie procesual penală ori cele de cooperare internațională în materie penală. Proiectul este necesar pentru a organiza coerent atât aplicarea directă a Regulamentului, cât şi funcționarea Parchetului European (EPPO) la nivel național în România, respectiv modalitățile în care structura suport sprijină Parchetul European, iar celelalte autorități române relaționează cu nou-înfiinţata structură europeană.
Structură de sprijin formată din 20 de angajați
Întrucât activitatea procurorilor europeni delegați în România nu se poate desfășura fără asigurarea resurselor umane și a logisticii necesare, prin proiect s-a propus înființarea unei structuri menite să sprijine în activitate procurorii europeni delegați – aceasta nu va avea în componență procurori, ci va cuprinde 5 posturi de ofițeri și agenți de poliție judiciară, 8 posturi de specialiști, 5 posturi de grefieri și 2 posturi de șoferi.
În ce privește numărul de procurori delegați la Parchetul European (EPPO) România, prin Ministerul Justiției, a propus un număr de 10 procurori după ce a efectuat temeinice și detaliate consultări atât cu Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, cât și cu Direcția Națională Anticorupție. Numărul propus de 10 procurori a fost stabilit inclusiv în acord cu nevoile operative ale Parchetului European (EPPO), ale DNA, desemnată unitate de suport a Parchetului European, în perfectă rezonanță cu pozițiile cvasitotalității miniștrilor de Justiție din Statele Membre UE exprimate cu ocazia Consiliului JAI de la Zagreb din luna ianuarie 2020, în sensul de a sprijini operaționalizarea treptată a Parchetului European (EPPO) și extinderea capacității acestuia pe măsura progreselor înregistrate. Orientativ, ca număr de procurori delegați, în raport cu cifrele neoficiale și nedefinitive vehiculate până la această oră (procesul de consultări fiind în curs, nedefinitivat), România se plasează pe locul 5, cu un număr de 10 procurori, majoritatea statelor propunând 2 procurori, cu excepția a 6-8 state, între care și România, care propun un număr de 5, 10, 11, 14 și respectiv 20 de procurori (2 state).
Potrivit regulamentului de funcționare al EPPO, ”În fiecare stat membru există doi sau mai mulți procurori europeni delegați. Procurorul-șef european, după consultarea autorităților relevante ale statului membru relevant și ajungerea la un acord cu acesta, aprobă numărul de procurori europeni delegați, precum și diviziunea funcțională și teritorială a competențelor între procurorii europeni delegați și fiecare stat membru”.
Potrivit G4 Media, Parchetul European a solicitat României să aprobe un număr cuprins între 20 și 30 de procurori care vor investiga fraudele cu fonduri europene.
Procurorii europeni delegați vor fi remunerați de către Parchetul European, statul român acoperind doar contribuțiile de asigurări sociale și asigurări sociale de sănătate, precum şi celelalte drepturi de care beneficiază sau ar putea beneficia procurorul european delegat în calitate de procuror național, cu excepția salariului.