Firme din „imperiul Ghiţă”, obligate de instanță să achite Ministerului de Interne 12 milioane de lei, pentru neonorarea contractului de realizare a unui Call Center, în urmă cu aproape 10 ani

Exclusivitate

Firma 2K Telecom SRL, patronată de Alexandru Ghiţă, fratele lui Sebastian Ghiță, a încheiat un contract cu MAI (Ministerul Afacerilor Interne) pentru realizarea unui Call Center în cadrul unui Centru de Contact cu societatea civilă şi cetăţenii. Ministerul de Interne a lansat licitaţia pentru dezvoltarea call center-ului în perioada ministeriatului lui Dan Nica (PSD) dar licitaţia a fost câştigată de 2K Telecom SRL în timpul mandatului interimar al lui Vasile Blaga (PNL, atunci PDL).

Controlul Curții de Conturi

Potrivit unui articol apărut în publicația Cotidianul, care citează sinteza Raportului de audit privind Contul general anual de execuţia a bugetului de stat pe anul 2014 al Curţii de Conturi, “s-a constatat derularea defectuoasă a Contractului nr. 601173/16.10.2009 încheiat cu 2K Telecom pentru realizarea sistemului „Centrul de Contact” al Ministerului Afacerilor Interne, astfel:

– la data efectuării misiunii de audit, sistemul Call Center (rețeaua voce-date din cadrul Centrului de Contact al MAI) nu este funcțional, deși contractul a fost încheiat în data de 16.10.2009 pe o durată inițială de 26 de luni;
– în prezent, termenele de realizare pentru serviciile de instalare și punere în funcțiune a sistemului sunt depășite (31.03.2015), iar în termen se află numai serviciile de mentenanță, garanție și suport, respectiv până la data de 31.03.2018;
– pentru anul 2014, deși a fost prevăzută până în luna noiembrie suma totală de 9.010 mii lei, au fost efectuate plăți de numai 1.254 mii lei”, se spune în raport.

Curtea de Conturi a atras atenția, încă de atunci, că perioada contractuală mare va avea ca efect uzura morală a echipamentelor și a soluțiilor software alese, necesitând ulterior operațiuni de upgradare. În plus, prin faptul că sistemul Call Center nu era funcțional, nu au fost atinse obiectivele generale prevăzute în caietul de sarcini, respectiv dezvoltarea managementului informației la nivelul MAI, care să permită tuturor utilizatorilor accesul la un sistem unic de gestionare a informațiilor la nivelul instituției și creșterea gradului de satisfacție al cetățeanului.

Soluția primei instanțe

În februarie 2019, Ministerul de Interne a dat în judecată SC 2K Telecom SRL, precum și S.C. Ericsson Telecommunications Romania S.R.L, S.C. Teamnet Internațional S.A si S.C. Asesoft International S.A în solidar, cerând în principal rezoluțiunea contractului de furnizare nr.601173/16.10.2009, cu obligarea firmelor respective la restituirea prestațiilor, cu daune – interese.

Tribunalul București nu i-a dat dreptate Ministerului de Interne și a constatat că cele 4 firme-pârâte au executat cam 80% din contractul de furnizare Centru contact al MAI și că, prin notificarea din 19.08.2016, MAI a reziliat unilateral contractul, deși acesta avea termenul de execuție prelungit până în 31.03.2018. Judecătorul a respins acțiunea MAI ca neîntemeiată, obligând totodată instituția publică la plata, către pârâta Ericsson Telecommunications Romania S.R.L, a unor cheltuieli de judecata în sumă de 33.053 lei.

Soluția definitivă a instanței

În aprilie anul acesta, MAI a atacat soluția la Curtea de Apel București, iar în data de 18 noiembrie a fost pronunțată soluția definitivă în acest dosar:

  • Solutia pe scurt: Admite în parte cererea formulată de MAI. Dispune rezoluţiunea contractului nr.601173/16.10.2009 şi repunerea părţilor în situaţia anterioară încheierii contractului, prin restituirea prestaţiilor executate, în cadrul cărora obligă pârâtele, în solidar, să restituie reclamantei suma de 12.369.702,68 lei, reprezentând plăţi efectuate de reclamantă în executarea contractului. Anulează capătul de cerere având ca obiect acordarea de daune interese. Definitivă. Pronunţată azi, 18.11.2021, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei.
    Document: Hotarâre  2473/2021  18.11.2021
spot_img

Articole recente

A început concursul de recrutare pentru ocuparea a 15 posturi de specialist IT în cadrul parchetelor

Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a anunțat, la data de 17...

Mai multe articole din aceeași categorie