Ce daune uriașe ar putea plăti fostul ministru Radu Berceanu, dat în judecată de Ministerul Transporturilor pentru că a dat afară abuziv un șef de la CFR Marfă

Exclusivitate

Berceanu, pus pe dat afară

La sfârșitul anului 2008, pus pe fapte mari, Radu Berceanu anunţa, imediat după reinstalarea sa la conducerea Ministerului Transporturilor, că va demite 24 de directori. „Când am văzut situaţia salariilor conducerii operatorilor economici de sub autoritatea Ministerului Transporturilor, m-am hotărât ca pe cei 24 de directori să-i eliberez din funcţii pentru salariile fabuloase”, spunea atunci Radu Berceanu. Adevărul amintea că 16 directori ameninţaţi cu demisia de Radu Berceanu (PDL) au fost numiţi în funcţie de predecesorul său, Ludovic Orban (PNL), patru de către Gheorghe Dobre (PDL), doi de către Miron Mitrea (PSD) şi doi chiar de către Radu Berceanu în mandatul anterior (2006 – 2007). Ministrul Transporturilor detalia atunci și salariile șefilor din companiile subordonate:  CN CFR – 18.700 lei, societatea Metrorex – 15.000 lei, aeroportul Henri Coandă – 21.000 lei, Autoritatea Aeronautică Civilă din România -19.600 lei, Registrul Auto Român – 20.000 lei. Salariul celor 24 de persoane totaliza suma de 400.000 lei. 

O demitere cu cântec

Printre cei demiși de Radu Berceanu se număra șeful de la CFR Marfă, Liviu Eftimie Bobar. El fusese numit în funcția de Director General şi Preşedinte al Consiliului de Administraţiei al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA, potrivit Ordinului Ministrului Transporturilor emis la data de 1 septembrie 2008. Urmare a emiterii acestui act administrativ a fost încheiat Contractul de mandat între CFR Marfă și Liviu Bobar, contract înregistrat sub nr. 163/27.08.2008, care la art. 3 prevedea că are o durată de 4 ani, respectiv de la 1 septembrie 2008 până la data de 1 septembrie 2012. Cu toate că durata acestui contract era de 4 ani, la data de 24.12.2008, Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, respectiv Radu Berceanu, a luat decizia de a-l elibera pe Bobar, atât din funcţia de director general, cât şi din aceea de preşedinte al CA, potrivit Ordinului Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, înregistrat sub nr. 3/24.12.2008, act administrativ ce a fost semnat şi de alte două persoane din minister în calitatea pe care o deţineau la momentul emiterii și anume directorul Direcţiei Generale Juridice şi respectiv directorul Direcţiei Generale de Resurse Umane.

Acest act administrativ cu caracter individual nu avea referat de aprobare, aşa cum prevedea la momentul respectiv art. 6 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Chiar dacă ulterior emiterii OMT din 24.12.2008 a avut loc şi şedinţa Consiliului de Administraţie al CFR Marfă la data de 29.12.2008, ocazie cu care a fost adoptată Hotărârea nr. 13 prin care se lua decizia de revocare a domnului Bobar Liviu din funcţia de Director General şi Preşedinte al Consiliului de Administraţie al societăţii aflată în discuţie, Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 3 din data de 24.12.2008 a produs efectele juridice urmărite de emitent. Raportat la cursul evenimentelor, s-a arătat că procedura trebuia să se desfăşoare în mod invers, respectiv Consiliul de Administraţie să ia act de faptele, rezultatele activităţii sau inactivitatea domnului Bobar, unele din ele să fie constatate ca fiind în contradicţie cu managementul şi cu rezultatele dorite de Consiliul de Administraţie pentru companie, Consiliul de Administraţie să emită hotărârea de revocare din funcţie şi apoi să ia la cunoştinţă Adunarea Generală a Acţionarilor, care ar fi trebuit să propună revocarea din funcţia de director general şi Preşedinte al Consiliului de Administraţie a acestuia.

În urma acestui demers considerat de el abuziv, Liviu Bobar a acţionat în judecată compania CFR Marfă, solicitând instanţei ca aceasta să fie obligată la plata sumei de 825.000 lei reprezentând contravaloarea daunelor interese, în cuantum egal cu numărul de remuneraţii brute pentru 44 de luni rămase până la încheierea mandatului de Director General şi Preşedinte al Consiliului de Administraţie, precum și plata dobânzii legale aferente sumei de 825.000 lei, calculată începând cu data de 01.01.2009. În urma încheierii acestui litigiu, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de chemat în garanţie a fost obligat, la sfârşitul anului 2019, să achite Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA, suma de 877.605 lei, din care 825.000 lei cu titlul de despăgubiri şi 52.605 lei, cu titlul de dobândă legată, sume care au fost mai apoi plătite fostului manager de la CFR Marfă, după cum de altfel a relatat și publicația Club Feroviar, într-un articol din iunie 2021.

Ministerul Transporturilor versus Radu Berceanu

În primăvara anului 2022, prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti – Secţia a IV-a Civilă, reclamantul Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a chemat în judecată pe pârâţii Berceanu Radu Mircea, Cătinean Mirela-Bianca şi Cernat Gabriela (ultimii doi pârâți erau directori în minister), solicitând instanţei ca, prin hotărârea ce o va pronunţa, să dispună obligarea pârâţilor, în solidar, la plata sumei de 825.000 lei şi a sumei de 52.605 lei, actualizată în funcţie de rata inflaţiei, precum şi cu dobânda legală, până la data efectuării plăţii în întregime, urmare faptului că Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a căzut în pretenţii cu sumele sus-menţionate, în calitate de chemat în garanţie, în cauza ce a format obiectul dosarului soluţionat în mod irevocabil de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin pronunţarea Deciziei din 17.10.2019, precum și obligarea pârâţilor la plata cheltuielilor de judecată. Doi ani mai târziu, Tribunalul București pronunță soluția sa în acest litigiu:

  • Solutia pe scurt: Respinge ca neîntemeiată excepţia prescripţiei dreptului material la acţiune, invocată de pârâţii Berceanu Radu-Mircea şi Cătinean Mirela-Bianca. Admite acţiunea formulată de reclamantul Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în contradictoriu cu pârâtul Berceanu Radu-Mircea. Obligă pârâtul Berceanu Radu-Mircea să plătească reclamantului, cu titlul de despăgubiri, sumele de 825.000 lei şi 52.605 lei, actualizate în funcţie de rata inflaţiei, precum şi dobânda legală aferentă sumelor menţionate, începând de la data introducerii acţiunii (24.03.2022) şi până la data plăţii efective a debitului. Respinge ca neîntemeiată acţiunea formulată de reclamantul Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în contradictoriu cu pârâtele Cătinean Mirela-Bianca şi Cernat Gabriela. Respinge ca neîntemeiată cererea pârâtului Berceanu Radu-Mircea privind acordarea cheltuielilor de judecată. Obligă reclamantul să plătească pârâtei Cătinean Mirela-Bianca suma de 8.812,01 lei şi pârâtei Cernat Gabriela suma de 9.520 lei cu titlul de cheltuieli de judecată, reprezentând onorarii avocaţiale. Cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare. Apelul se depune la Tribunalul Bucureşti – Secţia a IV-a Civilă. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei, azi, 14.05.2024.

Motivarea instanței și urmarea

In motivare, instanța de fond a considerat că dreptul la acţiune al reclamantului s-a născut la momentul soluţionării irevocabile a dosarului cu pretențiile lui Liviu Bobar (17.10.2019), moment la care acesta a cunoscut paguba invocată, astfel încât termenul de prescripţie nu putea începe să curgă la nivelul anului 2008, respectiv la data emiterii Ordinului nr. 3/24.12.2008 (moment la care ar fi avut loc conduita pretins culpabilă a pârâţilor), atât timp cât la acea dată, în patrimoniul reclamantului nu fusese produs niciun prejudiciu. În consecinţă, termenul de prescripţie de 3 ani, care a început să curgă la data de 17.10.2019, nu era împlinit la data introducerii prezentei cereri de chemare în judecată, respectiv 23.03.2022 (data poştei).

Pe fondul cauzei, tribunalul a apreciat că nu vor fi reţinute susţinerile reclamantului în sensul că fapta ilicită imputată pârâţilor ar fi reprezentată de emiterea Ordinului nr. 3/24.12.2008 în lipsa unui referat de aprobare, potrivit art. 6 alin. (3) din Legea nr. 24/2000, aceste dispoziţii legale nefiind incidente în cauză, având în vedere faptul că ordinul menţionat este un act administrativ individual şi nu unul cu caracter normativ. Pe de altă parte, s-a statuat că pentru constatarea dreptului la despăgubiri este suficientă existenţa ordinului de eliberare din funcţie cauzator de prejudicii ca urmare a neindicării motivului revocării, fără a fi necesară constatarea nelegalităţii ordinului şi anularea acestuia de către instanţa de contencios administrativ. Împrejurarea că pârâtul Berceanu Radu nu a fost parte în litigiul Liviu Bobar – CFR Marfă nu poate înlătura caracterul obligatoriu al aspectelor statuate în mod definitiv şi irevocabil cu privire la revocarea abuzivă a mandatului directorului general al CFR Marfă, prin emiterea Ordinului nr. 3/24.12.2008.

Sentința a fost atacată cu apel de către pârâtul Berceanu Radu Mircea, așa că disputa a ajuns în fața unui complet de judecători de la Curtea de Apel București la sfârșitul lunii trecute. Următorul termen de judecată a fost fixat abia la sfârșitul lui martie 2026.

 

spot_img

Articole recente

Curs INM legat de protecția datelor cu caracter personal în publicarea hotărârilor judecătorești

La Institutul Național al Magistraturii (INM) se va desfășura marți, 25 noiembrie 2025, evenimentul de lansare a cursului HELP...

Mai multe articole din aceeași categorie