În 2021, Municipiul (Primăria) Constanţa, prin Primar, a dat în judecată Ministerul Educaţiei, Guvernul României şi Statul Român, prin Ministerul Finanţelor Publice, solicitând „obligarea pârâților la transferarea din bugetul de stat a sumei de 3.953.750 lei, reprezentând decontarea contravalorii gratuității acordate la cheltuielile de transport pentru elevi, pentru perioada ianuarie – septembrie 2021“. După ce litigiul a figurat inițial pe rolul Curţii de Apel Constanţa, la Secţia a II-a de contencios administrativ şi fiscal, unde a primit indicativul 507/36/2021, acesta a ajuns la începutul anului trecut la Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal de la Curtea de Apel București. După cum au declarat publicației ziuaconstanta.ro reprezentanţii primăriei, „conform articolului 84 din Legea nr. 1/2011 Legea educației naționale, « Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate la servicii publice de transport local și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic»“. De asemenea, legislaţia mai prevede că „în vederea asigurării gratuității prevăzute la alin. (1), decontarea cheltuielilor se face de la bugetul de stat, prin transfer, către unitățile administrativ-teritoriale“.
La începutul acestei luni, Curtea de Apel București a pronunțat următoarea soluție în dosar, care nu este însă definitivă:
- Solutia pe scurt: Respinge excepțiile lipsei calității procesuale pasive și a inadmisibilității cererii, ca neîntemeiate. Admite în parte cererea astfel cum a fost formulată și completată. Obligă pârâții, în funcție de atribuțiile fiecăruia, la efectuarea demersurilor necesare în vederea transferului din bugetul de stat a sumei de 3.953.750 lei, reprezentând contravaloarea gratuității acordate la cheltuielile de transport local al elevilor din învățământul preuniversitar de stat, aferente perioadei ianuarie – septembrie 2021, în contul Municipiului Constanța. Obligă pârâții să achite reclamanților suma de 7.000 lei cu titlu de cheltuieli de judecată, reprezentând onorariu de avocat, cu aplicarea art.451 alin.(2) Cod procedură civilă. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare, care se va depune la Curtea de Apel București, secția a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Pronunţată azi, 01 iulie 2025, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.
Un caz similar a avut ca protagonist principal Primăria Oradea, care de asemenea, a câștigat la prima instanță, miza litigiului fiind suma de 6.731.120 lei. În acel proces, consemnat de justnews.ro, Ministerul Educaţiei (prin adresa nr. 30696/30.07.2021, înregistrată la Municipiul Oradea sub nr. 355730/06.08.2021) şi Ministerul Finanţelor (adresa nr. 464804/04.08.2021, înregistrată la Municipiul Oradea sub nr. 368042/19.08.2021) au recunoscut că este în sarcina lor obligativitatea finanţării sumelor de la bugetul statului, însă ambele ministere au respins solicitările adresate, prin invocarea limitelor de atribuţii, trimiţând rezolvarea solicitării, de la un minister la altul sau către legiuitor (în speţă, către Parlament). Fiecare dintre cele două ministere au recunoscut/acceptat faptul că unităţile administrative-teritoriale sunt îndreptățite să intre în posesia sumelor privind decontarea cheltuielilor de transport către operatorii care le-au prestat, dar invocă legislaţia lacunară, prin simplul fapt că legiuitorul nu a nominalizat instituţia/ministerul care să răspundă de punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 226/2020.

