Din vara anului trecut, România avea un nou Regulament privind gestionarea situațiilor de urgență generate de epidemii și a riscurilor asociate acestora. Astfel, în Monitorul Oficial, Partea I nr. 659 din 10 iulie 2024 fusese publicat Regulamentul privind gestionarea situațiilor de urgență generate de epidemii și a riscurilor asociate acestora. Ordinul nr. 3.643 din 20 iunie 2024 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situațiilor de urgență generate de epidemii și a riscurilor asociate acestora avea ca emitent Ministerul Sănătății.
Obiectivele gestionării riscului de epidemii şi a riscurilor asociate aveau în vedere:
- a) stabilirea mecanismului de comandă, coordonare şi comunicare a răspunsului la epidemii/evenimente epidemiologice de boală transmisibilă de importanţă naţională;
- b) stabilirea atribuţiilor structurilor operative ale Ministerului Sănătăţii implicate în acţiunile de restabilire a stării de normalitate, în situaţia epidemiilor/evenimentelor epidemiologice şi a riscurilor asociate;
- c) stabilirea, în comun cu structurile care asigură funcţii de sprijin, în situaţia manifestării riscului de epidemii şi a riscurilor asociate acestora, a atribuţiilor ce le revin în vederea asigurării domeniilor de acţiune;
- d) descrierea contextului în care instituţiile cu atribuţii în sănătate şi, după caz, alte structuri decât cele de sănătate de la nivel local, judeţean şi naţional vor funcţiona în timpul unei epidemii/unui eveniment epidemiologic;
- e) pregătirea personalului, entităţilor participante la gestionarea riscului, conform atribuţiilor stabilite pe domenii de acţiune şi tip de risc;
- f) asigurarea unei capacităţi optime de acţiune şi intervenţie pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de epidemii/evenimente, precum şi a celor generate de riscurile asociate;
- g) stabilirea modului de acţiune a structurilor implicate în gestionarea riscului de epidemii/evenimente epidemiologice şi a riscurilor asociate acestora, prin prevenirea, pregătirea, răspunsul, investigarea/evaluarea post-eveniment şi refacerea/reabilitarea, urmărind, în principal, o acţiune coordonată, în vederea unei bune gestionări a acestora, concretizată în reducerea amplitudinii şi impactului acestor evenimente asupra populaţiei, precum şi în reducerea potenţialului de răspândire transfrontalieră;
- h) descrierea tipului de măsuri medicale şi nonmedicale de pregătire şi răspuns care pot fi luate de sistemul de sănătate şi, după caz, de anumite autorităţi, în anticiparea sau în timpul unei epidemii/unui eveniment epidemiologic.
Potrivit documentului, Ministerul Sănătății era autoritatea responsabilă cu rol principal pentru managementul riscurilor generate de epidemii, răspunsul fiind coordonat de Centrul operativ pentru situații de urgență al Ministerului Sănătății (COSU-MS). Rolul secundar în gestionarea situațiilor de urgență generate de epidemii îi revenea Ministerului Afacerilor Interne.
Numai că, în octombrie 2024, la 3 luni de la intrarea în vigoare a documentului, această din urmă instituție (MAI) a fost cea care a chemat în judecată Ministerul Sănătății, cerând – în instanța de contencios administrativ – anularea Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de epidemii şi a riscurilor asociate acestora, aprobat prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 3643 din 20 iunie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 658 din 10 iulie 2024. La începutul lunii trecute, instanța de fond – Curtea de Apel București – a admis cererea:
- Solutia pe scurt: Admite cererea de chemare în judecată. Anulează Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de epidemii şi a riscurilor asociate acestora, aprobat prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 3643 din 20 iunie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 658 din 10 iulie 2024. Ia act că nu se solicită cheltuieli de judecată. Cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare, cererea urmând a se depune la sediul Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a Contencios administrativ şi fiscal. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei, azi, 02.07.2025.

