Primăria Sectorului 5, dată în judecată pentru că nu a onorat contractul cu un ONG, ce asigură servicii de after-school pentru sute de copii

Exclusivitate

Asociația „Colorăm Zâmbete” este o organizație nonprofit de utilitate publică conform H.G. 93/2024, care organizează și desfășoară activitați de educație și învățământ interdisciplinar, propunându-și să contribuie la educația și cultura noii generații, pentru dezvoltarea acestora într-un mod armonios. Asociația derulează de mai mulți ani proiectul „Academia copiilor”, ce se adresează copiilor de nivel primar, respectiv din clasele pregătitoare – a IV-a, care învață în unitățile de învățământ preuniversitar de stat din Sectorul 5, dar care nu beneficiază de servicii de asistență și educaționale din cadrul programului local „Școală după școală”, susținut cu fonduri de la bugetul local, în baza O.M.E.C.T.S nr. 5349/2011.

Prin Hotărârea nr. 193/31.08.2023, adoptată de Consiliul Local al Sectorului 5, s-a aprobat implementarea proiectului „ Academia Copiilor”, pentru anul şcolar 2023-2024. Pentru derularea proiectului în perioada 1 octombrie 2023 – 30 septembrie 2024, s-a menționat că vor fi utilizate sumele cuprinse în bugetul de venituri și cheltuieli al Consiliului Local al Sectorului 5, la capitolul Cultură, pentru un număr de maximum 361 de beneficiari direcți, pentru care vor fi susținute cheltuieli în cuantum de cel mult 1.400 lei/copil/lună, în funcție de prezența înregistrată de aceștia la activități.

În ultima zi a anului trecut, Asociaţia Colorăm Zâmbete, în calitate de reclamantă, în contradictoriu cu pârâtul Sectorul 5 al Municipiului Bucureşti, a solicitat Tribunalului București obligarea pârâtului la plata sumei de 999.613,15 de lei, valoarea facturii nr. 22676/20.09.2024 – 499.214,29 de lei şi valoarea facturii nr. 22984/18.10.2024 – 500.398,86 de lei şi la plata dobânzii legale penalizatoare, calculată începând cu data scadenţei până în data plăţii efective, fiind indicată valoarea parţială de 34.447,27 de lei. De asemenea, s-a solicitat obligarea pârâtului la plata cheltuielilor de judecată. În motivare, s-a menţionat că prin Hotărârea nr. 193/31.08.2023, adoptată de Consiliul Local al Sectorului 5 s-a aprobat implementarea proiectului „ Academia Copiilor”, pentru anul şcolar 2023-2024. Conform reclamantei, în vederea derulării proiectului, părţile au încheiat Protocolul nr. 208213/28.09.2023, prin care s-au stabilit aceleaşi aspecte cuprinse şi în HCL 193/31.08.2023. Reclamanta a menţionat că a implementat proiectul, iar pentru perioada august – septembrie cheltuielile s-au ridicat la suma de 999.613,15 de lei, iar aceste cheltuieli trebuie decontate de pârât. Reclamanta a arătat că a transmis toate documentele necesare pârâtului, conform anexei nr. 4, însă, acesta nu a efectuat plata. Conform reclamantei, pârâtul nu a contestat conformitatea documentelor justificative transmise, astfel încât, nu există un motiv justificat pentru care nu efectuează plata. Reclamanta a menţionat că executarea contractelor administrative se analizează din perspectiva dispoziţiilor cuprinse în Codul Civil, iar faţă de dispoziţiile art. 1489 din C.Civil, pârâtul datorează şi dobânda legală penalizatoare pentru neexecutarea obligaţiilor de plată la termen.

În data de 13.03.2025, pârâtul a formulat întâmpinare prin care a invocat excepţia lipsei obiectului primului capăt al cererii, arătând că a efectuat plata integrală a debitului pretins prin primul capăt al cererii, iar în ceea ce priveşte cel de-al doilea capăt al cererii, s-a solicitat respingerea, ca neîntemeiat. În motivare, pârâtul a menţionat că a efectuat plata debitului principal anterior primirii cererii de chemare în judecată, astfel încât, primul capăt al cererii a rămas fără obiect. În ceea ce priveşte cel de-al doilea capăt al cererii, s-a menţionat că nu se poate susţine depăşirea vreunui termen de plată, atât timp cât documentele aferente cheltuielilor pretinse trebuie verificate de compartimentele de specialitate şi ulterior transmise pentru decontare. Pârâtul a menţionat că, în perioada 17.10.2024 – 31.12.2024, a avut loc verificarea documentelor pentru transmiterea lor în vederea efectuării plăţii, facturile urmând a fi achitate în ordinea cronologică înregistrată în contabilitatea instituţiei. Pe de altă parte, pârâtul a menţionat că nu s-a explicat modul de determinare a penalităţilor de întârziere solicitate, astfel că solicitarea reclamantei trebuie respinsă. Referitor la cheltuielile de judecată, s-a menţionat că acestea trebuie dovedite, iar, în funcţie de valoarea acestora, să fie avute în vedere disp.art. 451 al. 2 din C.pr.civ.

În vara acestui an, instanța de fond a pronunțat sentința în acest dosar:

  • Solutia pe scurt: Respinge primul capăt al cererii, având ca obiect obligarea pârâtei la plata sumei de 999.613,15 de lei, compusă din suma de 499.214,29 de lei, aferentă facturii nr. 22676/20.09.2024 şi suma de 500.398,86 de lei, aferentă facturii nr. 22984/18.10.2024, ca rămas fără obiect. Admite în parte capătul de cerere având ca obiect obligarea pârâtei la plata dobânzii legale penalizatoare aferente debitului principal. Obligă pârâta la plata către reclamantă a dobânzii legale penalizatoare aferentă sumei de 499.214,29 de lei, pentru perioada cuprinsă între 01.10.2024 – 05.02.2025. Obligă pârâta la plata către reclamantă a dobânzii legale penalizatoare aferentă sumei de 500.398,86 de lei, pentru perioada cuprinsă între 01.11.2024– 27.03.2025. Respinge cererea reclamantei privind restituirea taxei de timbru, achitată pentru primul capăt al cererii, ca neîntemeiată. Obligă pârâta la plata către reclamantă a cheltuielilor de judecată în valoare de 15.239,54 de lei, valoarea taxei de timbru. Cu drept de a formula cerere de apel în termen de 30 de zile de la momentul comunicării. Cererea de apel se va depune la Tribunalul Bucureşti – secţia a III-a civilă. Pronunţată în data de 06.06.2025, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.

În motivare, instanța a arătat că pârâtul nu a indicat motive justificate pentru care nu a procedat la verificarea documentelor şi efectuarea plăţii în termen. Astfel, în cauză, nu s-a pus problema că reclamanta nu ar fi transmis toate documentele justificative şi nici că s-ar fi constatat alte impedimente în executarea obligaţiei care revenea pârâtului, impedimente generate de reclamantă. Împrejurarea că în cadrul instituţiei pârâte există o serie de direcţii care au atribuţii legate de proiectul menţionat nu poate fi opus reclamantei, obligaţiile asumate fiind în sarcina pârâtului, care trebuie să răspundă indiferent de modalitatea de organizare administrativă internă. În consecinţă, tribunalul reţine că reclamanta este îndreptăţită să obţină valoarea dobânzii legale penalizatoare, la nivelul prevăzut de art. 3 al. 2 din OG 13/2011.  Primăria Sectorului 5 a atacat sentința cu apel la instanța superioară. Luni, 24 noiembrie 2025, Curtea de Apel București a respins apelul ca nefondat, dar soluția nu este definitivă și poate fi atacată cu recurs, în 30 de zile de la comunicare.

 

spot_img

Articole recente

Informații de interes pentru avocații interesați să primească în stagiu cursanți INM 

În baza Protocolului de colaborare încheiat între Institutul Național al Magistraturii și Uniunea Națională a Barourilor din România, în ceea...

Mai multe articole din aceeași categorie