Sucursala Regională CF Galaţi obține reanalizarea cererii de declasare a monumentului istoric Gara Frumușița

Exclusivitate

Curtea de Apel București a hotărât, la începutul acestei luni, să anuleze Adresa nr. 866/04.02.2020 emisă de Ministrul Culturii privind respingerea contestaţiei nr. 8755/26.11.2019, formulată de reclamanta CNCF „CFR” SA – prin Sucursala Regională CF Galați. Contestația a fost formulată împotriva deciziei de respingere a cererii de declasare a monumentului istoric “Staţia de călători Gara Frumuşiţa”, adoptată în şedinţa plenului Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice din 25.09.2019.

Instanța a decis totodată să oblige Ministerul Culturii să reanalizeze cererea reclamantei CNCF CFR SA Bucuresti prin Sucursala Regională CF Galaţi, ce are ca obiect declasarea monumentului istoric “Staţia de călători Gara Frumuşiţa”. Soluția nu este definitivă și mai poate fi atacată cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare.

Povestea unei gări de patrimoniu
Clădirea impunătoare în care a fost Gara Frumușița se află pe linia de cale ferată care leagă Galaţiul de Bârlad (una dintre cele mai vechi din ţară),  finalizată la începutul secolului XX din iniţiativa lui Mihail Kogălniceanu şi Lascăr Catargiu. În timpul Celui de-al Doilea Război Mondial, clădirea construită în stil conac a fost aproape distrusă de bombardamentele aviaţiei anglo-americane şi refăcută, după planurile iniţiale, în 1946.

În anul 1992 a fost inclusă în lista clădirilor de patrimoniu şi a monumentelor istorice din România, stabilită de Ministerul Culturii. Numai că, odată cu trecerea anilor, numărul călătorilor de pe linia ferată Galaţi-Bârlad a scăzut, iar clădirea gării Frumușița a început să se degradeze. Publicația Adevărul a relatat că, din cauza scăderii drastice a traficului de călători, linia de cale ferată Galaţi-Bârlad a fost trecută în categoria liniilor de cale ferată „neinteroperabile”, de interes local, iar din anul 2010, linia a fost închiriată către SC Transferoviar Cluj Napoca, care a preluat obligaţiile privind întreţinerea şi exploatarea acesteia.

„Pentru eficientizarea costurilor de întreţinere şi exploatare a liniei, atât până la data închirierii, cât şi după închiriere, majoritatea staţiilor de cale ferată au fost desfiinţate, respectiv transformate din puncte de încrucişare în puncte de oprire în linie curentă, fără vânzare de bilete, cum este şi cazul staţiei Frumuşiţa. Ca urmare a acestei situaţii, clădirea Gării Frumuşiţa nu a mai fost şi nu mai este utilizată în activitatea de exploatare feroviară şi din acest motiv a suferit degradări majore”, au explicat pentru Adevărul reprezentanţii Companiei de Căi Ferate – CFR, care au solicitat, multă vreme în zadar, declasarea imobilului, aflat într-o stare deplorabilă, de pe lista clădirilor monumentelor istorice. Povestea acestui demers, până acum fără succes, în articolul din Adevărul.

 

foto: google.com

spot_img

Articole recente

Ce final a avut procesul în care doi extremiști din Secuime au pretins daune Statului Român, invocând pierderile financiare cauzate de condamnarea la închisoare

Contexul În primăvara anului 2016, Beke Istvan Attila -  membru marcant al grupării extremiste Mişcarea de Tineret 64 de Comitate...

Mai multe articole din aceeași categorie