În urmă cu un an, pe rolul Curții de Apel București a ajuns dosarul în care două cântărețe de muzică populară se judecă pentru paternitatea unei opere muzicale folclorice. Este vorba de solista Olguța Berbec care a dat-o în judecată, în toamna anului 2021, pe cântăreața Niculina Stoican, acuzând-o că ar fi plagiat piesa sa “Dragoste veche și nouă”. La termenul de miercuri, 11 septembrie, instanța a decis să amâne judecarea cauzei, acordând următorul termen la data de 20.11.2024, pentru emiterea unei adrese către Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România (UCMR).
Litigiul a debutat în septembrie 2021, când Novac-Berbec Olguța (nume de scenă Olguța Berbec), în calitate de reclamantă, a chemat-o în judecată la Tribunalul București pe pârâta Stănescu Niculina-Eugenia (nume de scenă Niculina Stoican). În motivarea cererii, consemnată de rejust.ro, reclamanta a arătat este un autor și interpret de muzică populară consacrat, iar în anul 2015 a devenit titular de drepturi de autor asupra operei muzicale ”Dragoste veche și nouă”, opera muzicală fiind încărcată pe platforma YouTube în contul oficial la data de 18.04.2017. La începutul anului 2021, pârâta, cunoscută cu numele de scenă Niculina Stoican, a încărcat, tot pe platforma online a YouTube, aceeași melodie al cărei titular de drepturi de autor este reclamanta, melodia pe care a promovat-o sub denumirea ”Iar mi-e dor de Mehedinți”, atribuindu-și atât calitatea de autor, cât și calitatea de artist. Reclamanta, considerând prin urmare că linia melodică a piesei Niculinei Stoican este identică cu aceea a operei sale ”Dragoste veche și nouă”, a solicitat instanței:
- Să constate că melodia ”Iar mi-e dor de Mehedinți” – autor și interpret Niculina Stoican – reprezintă o reproducere fără drept a operei muzicale ”Dragoste veche și nouă” cu privire la care reclamanta deține drepturi de autor și drepturi conexe;
- Să interzică utilizarea în orice mod și prin orice mijloace a operei muzicale ”Iar mi-e dor de Mehedinți” – copie exactă a melodiei ”Dragoste veche și nouă” – fără acordul reclamantei;
- Să oblige pârâta la scoaterea din circuitul comercial a copiilor efectuale ilegal, respectiv ștergerea din mediul online a tuturor interpretărilor operei muzicale ”Iar mi-e dor de Mehedinți” (spre exemplu : videoclip; interpretare live în emisiuni; Facebook live etc);
- Să oblige pârâta la publicarea dispozitivului hotărârii în 2 ziare naționale de largă circulație, pe cheltuiala acesteia;
- Să fie obligată la plata cheltuielilor de judecată.
În urmă cu un an, instanța de fond i-a dat dreptate pârâtei:
- Solutia pe scurt: Respinge excepţia lipsei calităţii procesuale active ca fiind neîntemeiată. Respinge cererea ca fiind neîntemeiată. Admite în parte cererea pârâtei privind obligarea reclamantei la plata cheltuielilor de judecată. Obligă reclamanta la plata către pârâtă a sumei de 13.059 lei cu titlu de cheltuieli de judecată. Cu apel în termen de 30 de zile de la comunicare, apel care se depune la Tribunalul Bucureşti. Pronunţată în şedinţa din 26.09.2023, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, de către grefa instanţei.
Judecătorul a explicat că textul, orchestrația, aranjamentul operei pârâtei nu sunt similare celor aparținând operei reclamantei, doar linia melodică fiind similară/identică, aspect care, date fiind cele precizate, nu atrage posibilitatea constatării încălcării unor drepturi consfințite de Legea nr. 8/1996. Astfel, în opinia instanței, cele două opere pot coexistența în spațiul public, fiind esențialmente variante de melodii de inspirație folclorică/de folclor.
Imediat după ce s-a dat publicității prima soluție pronunțată în acest dosar, cele două soliste de muzică populară au făcut o serie de declarații publicației Fanatik, care pot fi vizualizate aici.