Publicația Observator Cultural a învins Guvernul într-un litigiu în care era acuzată că a încasat necuvenit 15.000 de lei

Exclusivitate

Fundația Observator Cultural, care editează publicația cu același nume, fusese selectată să participe la ”faimoasa” campanie de mediatizare a măsurilor anti-COVID, care a debutat în iunie 2020, conform unei decizii a Guvernului Orban. Astfel în temeiul OUG 63/2020, Fundația a încheiat cu Secretariatul General al Guvernului contractul de prestări servicii nr. 20/10390/A.T./05.06.2020 având ca durată de prestare a serviciilor 120 de zile de la data semnării contractului (05.06.2020) şi ca obiect „prestarea serviciilor de promovare a campaniei de informare publica derulata de beneficiar, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19, şi/sau servicii de promovare a campaniilor de informare publică derulate de beneficiar privind modul de reluare a activităţilor economice şi sociale după încetarea stării de urgenţă şi a stării de alertă (…)”. Contractul de prestări servicii nr.20/10390/A.T./05.06.2020 a fost în vigoare până la data de 05.10.2020. Legislativul României a dorit însă prelungirea campaniei de informare prin prestatorii de servicii, sens în care, la data de 07.08.2020 a intrat în vigoare Legea nr.164/2020, care a aprobat cu modificări O.U.G. nr.63/2020, una dintre modificări fiind instituirea posibilităţii Executivului de a extinde perioada de derulare a campaniilor de informare şi de creştere a bugetului aferent. În continuare, întrucât situația epidemiologică se agravase, SGG a publicat, la 27.08.2020, pe site-ul propriu, anunţul privind prelungirea campaniei de informare publică, prestatorii fiind invitaţi a solicita, chiar şi printr-un simplu e-mail, încheierea unui act adiţional de prelungire a contractului iniţial. Ulterior, a fost încheiat între Fundaţie şi SGG cel de-al doilea contract de prestări servicii nr. 20/10200/A.T./24..11.2020, cu o durată de 37 de zile, până la data de 31.12.2020. Pentru intervalul 17.10.2020 – 23.11.2020, reprezentând perioada de până la semnarea efectivă a celui de-al doilea contract, Fundația nu a întrerupt prestarea serviciilor de informare publică cerute de SGG, ci, luând în calcul nevoia continua de difuzare a informaţiilor publice şi contextul epidemiologic în continuă agravare, pe baza unui acord consensual cu reprezentanţii SGG, s-a convenit să se presteze în continuare până la dată când va fi posibilă semnarea efectivă a contractului, care a fost mult întârziată din cauza multiplelor restricţii generate de pandemie. În acest sens, serviciile prestate în perioada 16.10.2020 – 23.11.2020, au fost cuprinse, întocmai ca în trecut, în rapoarte de activitate şi procese – verbale de recepţie calitativă a serviciilor, însuşite de reprezentanţii SGG, prestate în perioada 16.10.2020 – 14.11.2020) şi nr. 05906/28.01.2021 (aferenta serviciilor prestate în perioada 15.11.2020 – 14.12.2020), achitate în întregime de către SGG.

La data de 08.11.2022 însă, Fundația a primit de la SGG notificarea nr. 20/31713/M.N./08.11.2022, prin care i se solicita să plătească în termen de 7 zile suma de 15.000 lei cu TVA inclus, reprezentând valoare încasată necuvenit în afara perioadei contractuale (17.10 – 23.11.2020) în vederea prestării unor servicii media, potrivit Contractului de prestări servicii nr. 20/10390/A.T/2020 şi potrivit Actului adiţional nr. 20/10390/A.T/2020. Apoi, la data de 15.12.2022, Fundației i s-a comunicat titlul executoriu nr.20/35252/M.N./14.12.2022, prin care i s-a adus la cunoştinţă „constatarea unui debit în valoare de 15.000,00 lei, fără TVA inclus, valoare încasată necuvenit în afara perioadei contractuale, (17.10 – 23.11.2020) în vederea prestării unor servicii media, potrivit Contractului de prestări servicii nr. 20/10390/A.T./2020.”

În aceste condiții, prin cererea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a la data de 16.03.2023, Fundaţia Observator Cultural, în calitate de reclamantă, a chemat în judecată pe pârâtul Secretariatul General al Guvernului, solicitând anularea actului administrativ – titlul de creanţă nr. 20/35252/M.N./14.12.2022 emis de pârât, precum și plata cheltuielilor de judecată. După ce a trecut printr-un ciclu procesual, în iunie 2024, instanța de fond a dat dreptate Secretariatului General al Guvernului:

  • Solutia pe scurt: Respinge excepţia prematurităţii, ca neîntemeiată. Respinge excepţia inadmisibilităţii, ca neîntemeiată. Respinge cererea de chemare în judecată, ca neîntemeiată. Cu recurs, în 15 zile de la comunicare, ce se depune la Curtea de Apel Bucureşti. Pronunţată azi, 20.06.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin mijlocirea grefei.

Fundația Observator Cultural nu a renunțat însă la luptă și a atacat sentința cu recurs la instanța superioară. Luna trecută, un complet de la Înalta Curte de Casație și Justiție i-a dat dreptate reclamantei:

  • Detalii soluţie: Admite recursul formulat de recurenta-reclamantă Fundaţia Observator Cultural împotriva sentinţei nr. 1153 din 20 iunie 2024 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Casează în parte sentinţa atacată şi, în rejudecare: Admite acţiunea formulată de reclamanta Fundaţia Observator Cultural în contradictoriu cu pârâtul Secretariatul General al Guvernului. Anulează titlul de creanţa nr. 20/35252/M.N./14.12.2022 emis de Secretariatul General al Guvernului. Menţine celelalte dispoziţii ale sentinţei. Definitivă. Pronunţată astăzi, 14 aprilie 2025, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei.
spot_img

Articole recente

Parchetul General consideră că lucrătorii poliției judiciare din cadrul DGA pot efectua și în alte cauze, prin delegare, acte de cercetare penală

Ministerul Public a transmis recent Înaltei Curți de Casație și Justiție punctul său de vedere privind cererea de recurs...

Mai multe articole din aceeași categorie