Ministerul Public a formulat punctul său de vedere în problema de drept ce formează obiectul dosarului nr. 516/1/2023 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul competent să judece recursul în interesul legii, vizând: „Instanța competentă material să soluționeze cererea privind anularea deciziei directorului Administrației Naționale a Penitenciarelor de stabilire a locului de detenție pentru executarea pedepsei și/sau a deciziei de respingere a cererii de transfer la alt penitenciar”, cu termen pentru depunerea raportului la 7 aprilie 2023 și termen de soluționare la 24 aprilie 2023.
Potrivit actului de sesizare, recursul în interesul legii declarat de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Iași, instanțele de judecată nu au un punct de vedere unitar referitor la instanța competentă material să soluționeze cererea privind anularea deciziei directorului Administrației Naționale a Penitenciarelor de stabilire a locului de detenție pentru executarea pedepsei și/ sau a deciziei de respingere a cererii de transfer la alt penitenciar, în cauzele în care persoane aflate în executarea pedepsei închisorii invocă dreptul de a executa pedeapsa într-un penitenciar cât mai aproape de domiciliu.
Astfel, unele instanțe au apreciat că instanța competentă material să soluționeze cererea privind anularea deciziei directorului Administrației Naționale a Penitenciarelor de stabilire a locului de detenție pentru executarea pedepsei și/ sau a deciziei de respingere a cererii de transfer la alt penitenciar aparține judecătorului de supraveghere a privării de libertate de la penitenciarul care a dispus măsura de transfer. Potrivit acestei opinii, Legea nr. 254/ 2013 constituie legea specială în materia măsurilor privitoare la exercitarea drepturilor persoanelor condamnate, iar art. 9 alin. (2) lit. a) din acest act normativ reglementează în mod expres în favoarea judecătorului de supraveghere a privării de libertate competența soluționării cererilor formulate de către deținut împotriva măsurilor privitoare la exercitarea drepturilor prevăzute de această lege.
Alte instanțe au considerat că acest tip de cauze nu se soluționează de judecătorul de supraveghere a privării de libertate, având în vedere că se solicită anularea unui act emis de Administrația Națională a Penitenciarelor, nu de administrația penitenciarului, competența de soluționare revenind Secției de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel.
Prin raportare la situația ce face obiectul sesizării de recurs în interesul legii, în interpretarea și aplicarea art. 56 alin. (2) din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare, și art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificările și completările ulterioare, instanța competentă material să soluționeze cererea privind anularea deciziei directorului Administrației Naționale a Penitenciarelor de stabilire a locului de detenție pentru executarea pedepsei și/sau a deciziei de respingere a cererii de transfer la alt penitenciar este Curtea de apel – Secția de contencios administrativ și fiscal.
În acest context, Ministerul Public, sub semnătura Procurorului General Alex-Florin Florența, solicită admiterea Recursului în Interesul Legii declarat de Colegiul de conducere al Curții de Apel Iași şi pronunțarea unei hotărâri prin care să se asigure interpretarea şi aplicarea unitară a legii în problema de drept sesizată.