În martie 2023, Autoritatea Națională de Supravegherea Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) anunța, într-un comunicat, că a finalizat o investigație la operatorul Libra Internet Bank SA și a constatat încălcarea dispozițiilor art. 12 și art. 15 din Regulamentul (UE) 2016/679. Ca atare, operatorul menționat a fost sancționat contravențional:
- cu amendă în cuantum de 4.940,5 lei (echivalentul a 1.000 EURO), pentru încălcarea art. 12 alin. (4) coroborat cu art. 15 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2016/679;
- cu amendă în cuantum de 49.405 lei (echivalentul a 10.000 EURO), pentru încălcarea art. 12 alin. (2) coroborat cu art. 15 alin. (3) și (4) din Regulamentul (UE) 2016/679.
Investigația a fost demarată ca urmare a unei plângeri prin care s-a reclamat refuzul operatorului de a da curs integral cererii de exercitare a dreptului de acces a persoanei vizate, precum și omisiunea de a fi furnizate anumite informații acesteia. În cursul investigației, Autoritatea Națională de Supraveghere a constatat că Libra Internet Bank SA nu a prezentat dovezi din care să rezulte că a transmis un răspuns complet la cererea persoanei vizate, prin raportare la dispozițiile art. 15 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2016/679, întrucât nu a comunicat o copie (în forma solicitată) a datelor personale prelucrate și nu a transmis răspunsul la adresa poștală menționată în contract, potrivit cererii persoanei vizate, fiind încălcate astfel prevederile art. 15 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2016/679. Totodată, s-a constatat că răspunsul trimis persoanei vizate prin e-mail nu conținea informații cu privire la posibilitatea de a depune o plângere în faţa unei autorităţi de supraveghere şi de a introduce o cale de atac judiciară pentru refuzul de a-i comunica o copie a înregistrării video solicitate, fiind încălcate astfel prevederile art. 12 alin. (4), coroborat cu art. 15 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2016/679.
Cu aceeași ocazie, Autoritatea Națională de Supraveghere a reținut că Libra Internet Bank SA nu a prezentat dovezi din care să rezulte că a adoptat măsuri prin care să faciliteze exercitarea dreptului de acces al persoanelor vizate la copiile înregistrărilor video ce le privesc, prelucrate de către operator, aspect care a afectat inclusiv modul de soluționare a cererii petentului Autorității. Prin urmare, s-a constatat că nu au fost respectate dispozițiile art. 12 alin. (2), raportat la art. 15 alin. (3) și (4) din Regulamentul (UE) 2016/679. În același timp, în temeiul art. 58 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (UE) 2016/679, s-au dispus față de operator și următoarele măsuri corective:
- de a răspunde la cererea persoanei vizate, prin comunicarea tuturor informațiilor prevăzute de art. 15 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2016/679 și a copiei datelor personale prevăzute de art. 15 alin. (3) din același regulament, adaptate la situația specifică a petentului, în formatul cerut de acesta, prin poștă, la datele de corespondență indicate de acesta;
• de a adopta măsurile tehnice și organizatorice adecvate, astfel încât să faciliteze exercitarea drepturilor persoanelor vizate, în special, a dreptului de acces la o copie a datelor lor personale ce fac obiectul prelucrării, inclusiv prin utilizarea unor programe informatice care să permită editarea informațiilor de natură a aduce atingere drepturilor și libertăților altora.
Nemulțumită de decizia ANSPDCP, banca s-a adresat instanțelor de judecată. Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la data de 28.04.2023 pe rolul Tribunalului București – Secția a II-a Contencios Administrativ și Fiscal, reclamanta Libra Internet Bank S.A. a solicitat instanței, în contradictoriu cu pârâta Autoritatea Natională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, anularea procesului-verbal de constatare și sancționare nr. 5896/27.03.2023, emis de pârâtă și înlăturarea sancțiunilor dispuse prin procesul-verbal contestat.
În noiembrie 2023, Tribunalul București a respins cererea, ca neîntemeiată. În motivarea deciziei, consemnată de rejust.ro, instanța a apreciat că amenda contravențională a fost corect aplicată de către autoritatea pârâtă, în limitele prevăzute de lege și că, în același timp, sancțiunea este proporțională cu gradul de pericol social al faptei. În plus, judecătorul a avut în vedere și faptul că reclamanta nu se afla la prima abatere, așa cum a indicat în mod corect pârâta ANSPDCP. Sentința a fost atacată cu apel la instanța superioară, așa că litigiul a ajuns în fața judecătorilor de la Curtea de Apel București, care, la data de 8 mai 2025, a soluționat definitiv litigiul:
- Solutia pe scurt: Respinge, ca nefondat, apelul formulat de apelantul-reclamant Libra Internet Bank S.A. împotriva Sentinţei civile nr.6.177/24.XI.2023 a Tribunalului Bucureşti – Secția a II-a de contencios administrativ și fiscal, din Dosarul nr.13196/3/2023. Definitivă. Pronunţată pe data de 8.V.2025, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin mijlocirea grefei instanţei.