Asociația Distribuitorilor Europeni de Medicamente ( ADEM) este o organizație de persoane fizice și juridice, neguvernamentală, fără scop patrimonial, independentă, cu sediul în Bucuresti. A fost inființată și a devenit membră a asociatiei Affordable Medicines Europe in 2016, reunind până în prezent șase companii membre. ADEM reprezintă un segment al sectorului de distributie angro, respectiv include deținători de autorizații de distributie angro, ce operează în afara lantului de distributie clasic stabilit de o anumită companie (DAPP/reprezentant local al acestuia), in conformitate cu Articolele 28 si 30 ale Tratatului European. In același timp, membrii asociatiei efectuează operațiuni comerciale pe teritoriul României si implicit îndeplinesc obligația de serviciu public, conform prevederilor Legii 95/2006, OMS nr. 131/2016 si recent, conform OMS 269/2017, se arată în pagina de prezentare a asociației.
În februarie anul acesta, reclamanta ADEM a chemat în judecată, la Curtea de Apel București, pe pârâtul Ministerul Sănătății, solicitând instanței anularea Ordinului nr. 269/2017 privind obligaţia de a se asigura stocuri adecvate şi continue de medicamente. Ordinul prevede, printre altele, că deţinătorul unei autorizaţii de punere pe piaţă sau reprezentantul legal al acestuia în România, denumiţi în continuare DAPP, trebuie să garanteze permanent respectarea obligaţiei de serviciu public prin asigurarea unui nivel lunar minim egal cu rulajul mediu lunar definit la art. 1 lit. g), pentru fiecare medicament din listă pentru care deţin autorizaţia de punere pe piaţă în România. De asemenea, distribuitorii angro trebuie să asigure permanent respectarea obligaţiei de serviciu public prin constituirea de stocuri asiguratoare egale cu rulajul mediu lunar, pentru fiecare medicament din listă pe care îl distribuie.
La începutul acestei luni, Curtea de Apel București a respins acțiunea inițiată de ADEM ca inadmisibilă:
- Solutia pe scurt: Admite excepţia lipsei procedurii prealabile administrative. Respinge acţiunea ca inadmisibilă. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Calea de atac se depune la Curtea de Apel Bucureşti-Secţia a IX-a CAF, conform art.490 alin.(1) Cod pr. civ. Pronunţată azi, 01.08.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin mijlocirea grefei instanţei.
Potrivit legislației, procedura prealabilă este prevăzută de Legea 554/2004 a contenciosului administrativ. Astfel, la Capitolul II, intitulat sugestiv – Procedura de soluționare a cererilor în contenciosul administrativ, art. 7 din Legea nr. 554/2004, așa-numita Procedură prealabilă, legiuitorul definește astfel: Înainte de a se adresa instanței de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act administrativ individual care i se adresează trebuie să solicite autorității publice emitente sau autorității ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia.