Justnews.ro

În toamna anului 2021, vameșii români au reținut un număr de 211 de piese auto (carcasă oglindă exterioară, sticlă oglindă, oglindă exterioară) care prezentau, pe cutia de ambalare, inscripții grafice ale mărcii ”Mercedes” aparținând Mercedes Benz Group AG (DAIMLER AG). Similar, tot pe aceleași etichete se regăseau inscripții cu marca”BLIC”, însoțită de un cod a cărui semnificație exprima tipul de produs, precum și compatibilitatea acestor produse aftermarket cu cele originale. Marca ”Blic” aparține firmei Inter Cars Romania SRL, ce face parte din grupul polonez Inter Cars, înființat în 1990 și care a devenit, încă din 2007, cel mai mare distribuitor  de piese si accesorii auto din Centrul și Estul Europei.

Produsele au fost clasificate de către autoritățile vamale române drept capabile de a aduce atingere drepturilor de proprietate intelectuală ale titularului mărcii Mercedes, care, potrivit prevederilor cuprinse în art. 23 alin. (3) din Regulamentul 608/2013, are obligația ca, ulterior informării sale de către autoritățile vamale, să facă dovada introducerii unei acțiuni civile pentru ca autoritățile vamale sa nu elibereze bunurile până la confirmarea caracterului contrafăcut al acestora.

Pretențiile Mercedes

În acest context, în decembrie 2021, reclamanta Daimler AG cheamă în judecată, în calitate de pârâtă, societatea Inter Cars SRL solicitând ca, în urma dezbaterilor şi a probelor ce vor fi administrate, să fie pronunțată o hotărâre prin care:

  • să se constate că produsele reţinute de către autorităţile vamale încalcă drepturilor exclusive de proprietate intelectuală deţinute de reclamantă asupra mărcii Uniunii Europene şi mărcii naţionale pe care le deține
  • să se dispună interzicerea importului şi a comercializării neautorizate, de către pârâtă, a produselor reţinute de către autorităţile vamale, purtând semne identice sau similare mărcilor aparţinând reclamantei;
  • să se dispună interzicerea producerii, importului, distribuirii, comercializării, publicităţii şi a oricăror acte de folosinţă, în activitatea comercială a pârâtei, a produselor purtând, fără drept, semne identice sau similare mărcilor aparţinând reclamantei;
  • să se dispună obligarea pârâtei la suportarea costurilor de manipulare, depozitare, transport şi distrugere a produselor reţinute de către autorităţile vamale
  • să fie obligată pârâta la plata cheltuielilor de judecată ocazionate de prezentul litigiu.

Apărarea Inter Cars

Avocații Inter Cars au argumentat în fața completului de judecată de la Tribunalul București că nu se poate pune problema unei contrafaceri sau a pirateriei cât timp produsele aftermarket poartă marca ”Blic”, iar mențiunea mărcii ”Mercedes” are un rol pur de indicare a destinației bunurilor și anume compatibilitatea produselor aftermarket Blic cu autoturismele menționate. Pentru a se putea organiza stocurile produselor aftermarket este necesar, conform celor exprimate de către pârâta, ca operatorul să știe cu ce fel de autoturisme sunt compatibile produsele. În lipsa unei astfel de mențiuni s-ar îngreuna excesiv procesul de sortare și administrare, neputând indentifica tipul de produs. De asemenea, în procedura de achiziție a unei astfel de piese aftermarket, cumpărătorul este consiliat de persoane special abilitate pentru această operațiune, care-l informează cu privire la caracteristicile și proveniența acestora, iar clienții Inter Cars sunt profesioniști, în principal societăți din domeniul auto: service-uri, magazine auto, societăți de transport marfă sau de persoane. În plus, prețul unei piese de tipul respecti  este de 327 euro/articol, iar produsele aftermarket costă în jurul a 10 euro.

Concluziile judecătorilor

În mai anul trecut instanța de judecată a respins cererea ca neîntemeiată, cu argumentele, consemnate de rejust.ro, că, prin raportare la natura de profesioniști a publicului căruia îi sunt destinate produsele, dar și a costurilor acestora, reduse în comparație cu produsele originale, nu a fost realizată o încălcare a drepturilor titularului de marcă „Mercedes” , deoarece prin mențiunea elementului verbal „mercedes” pe etichetele acestor produse, pârâta Inter Cars a intenționat doar să confere acestora cât mai multe caractere și elemente necesare în vederea unei clasificări și distribuiri ulterioare. Prin urmare, nu se poate reține că aceasta a încercat să efectueze o ingerință în drepturile conferite de marcă titularului sau să își atragă un capital de imagine prin asocierea acestor produse aftermarket cu renumele mărcilor reclamantei Daimler AG.

Câteva luni mai târziu, în martie anul acesta și instanța de apel – Curtea de Apel București –  i-a dat dreptate pârâtei Inter Cars Romania SRL și a obligat Mercedes la plata sumei de 34.639,48 lei, reprezentând cheltuieli de judecată în apel. Soluția nu este însă definitivă și mai poate fi atacată cu drept de recurs in 30 zile de la comunicare.

Alte articole