În martie 2022, Autoritatea Națională de Supravegherea Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) anunța, într-un comunicat de presă, că a finalizat în luna februarie 2022 o investigație la operatorul Kaufland România SCS și a constatat încălcarea dispozițiilor art. 15 alin. (3) din Regulamentul General privind Protecția Datelor, referitor la dreptul de acces. Ca atare, operatorul a fost sancționat contravențional cu amendă, în cuantum de 9889,4 lei (echivalentul a 2.000 EURO).
Investigația a fost demarată ca urmare a unei plângeri, iar în cadrul investigației efectuate, s-a constatat că operatorul Kaufland nu a furnizat petentului o copie a tuturor înregistrărilor din sistemul de supraveghere video, ceea ce constituie o încălcare a art. 15 alin. (3) din Regulamentul General privind Protecția Datelor ( RGPD). Astfel, s-a constatat că operatorul nu a transmis, la cererea persoanei vizate, o copie integrală a înregistrărilor ce o vizau, făcute în incinta magazinului, deși acestea erau disponibile la momentul solicitat de aceasta. Totodată, operatorului i s-a aplicat şi măsura corectivă de a comunica persoanei vizate toate imaginile solicitate de aceasta, în măsura în care sunt disponibile, cu blurarea imaginilor care duc la identificarea altor persoane, conform art. 15 din Regulamentul General privind Protecția Datelor.
Acesta a fost contextul în care, în martie 2022, reclamanta Kaufland România SCS a chemat în judecată pe pârâta Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal solicitând:
- în principal, anularea Procesului-Verbal de constatare/ sancționare nr. 3048 din data de 21.02.2022 emis de către ANSPDCP și comunicat societății reclamante în data de 02.03.2022, având în vedere netemeinicia acestuia și, pe cale de consecință, anularea obligației reclamantei de a achita suma de 9.889,4 lei, echivalentul a 2.000 euro
- în secundar, în situația în care instanța va constata drept neîntemeiat capătul principal de cerere, înlocuirea sancțiunii amenzii cu sancțiunea avertismentului.
Operatorul Kaufland era acuzat că nu a comunicat, la cererea domnului XXX, transmisă pe mail, pe 03.04.2020, toate informatiile solicitate de acesta și necesare în soluționarea unui proces civil, respectiv ”copie cu imaginile video”, care ”îl surprind intrând în incinta magazinului Kaufland și mergând pe culoarul cu magazinele din interiorul Kaufland (deci neintrând în supermarketul Kaufland) până în fața caselor expres unde a așteptat preț de câteva minute.” Kaufland nu a oferit informațiile solicitate cu toate că petentul a furnizat suficiente detalii pentru a permite identificarea imaginilor cerute: locul supus monitorizării (intrarea în magazin, culoarul cu magazinele din interiorul Kaufland, până în fata caselor expres), data înregistrării (11.03.2020) și intervalul orar (”în jurul orei 21:59)”, durata acestora (”3-4 minute”).
În decembrie 2022, instanța de fond – Tribunalul București – a decis să respingă cererea reclamantei ca neîntemeiată. În motivarea instanței, consemnată de rejust.ro, se arăta că sancțiunea aplicată reprezentând amendă în cuantum de 9.889,40 lei, echivalentul a 2.000 de euro, a fost corect individualizată și nu se impune înlocuirea sa cu avertismentul, în raport de cuantumul maxim avut în vedere de legiuitor pentru sancțiunile aplicate față de nerespectarea dispozițiilor legale în materie de protecție a datelor cu caracter personal, fiind aplicată o amendă mult sub limita maximă stabilită de legiuitor, în condiţiile în care reclamanta nu se află la prima astfel de abatere, după cum reiese din cele expuse în întâmpinare.
Kaufland România SCS a atacat sentința cu apel, litigiul ajungând pe masa judecătorilor Curții de Apel București care, la sfârșitul lunii trecute, au pronunțat următoarea soluție:
- Solutia pe scurt: Respinge apelul ca nefondat. Definitivă. Pronunţată azi 30.05.2024 prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.