În noiembrie 2022, Ministerul Culturii a adoptat Ordinul ministrului culturii nr. 3453/2022 privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru sectorul cultural independent, în vederea finanțării nerambursabile a sectorului cultural independent în perioada 2023-2024.
În articolul 7, aliniatul 1 se arăta că ajutorul se acordă beneficiarilor sub forma unor granturi în cuantum de 20% din baza de calcul, rezultată din desfășurarea activităților aferente codurilor CAEN prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. c), în anul 2020 comparativ cu anul 2019, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro la nivel de întreprindere, calculată pe durata ultimilor 3 ani fiscali (anul fiscal în curs și doi ani fiscali anteriori). Cifrele utilizate trebuie să fie brute, înainte de deducerea impozitelor sau altor taxe. Cursul de schimb utilizat pentru stabilirea cuantumului ajutorului acordat în baza prezentei scheme este cursul InforEuro din luna semnării contractului de finanțare.
La aliniatul (5) se arăta că „baza de calcul al ajutorului, calculată conform prevederilor alin. (2)-(4), este certificată și asumată fie de către un expert contabil sau o societate de expertiză contabilă membru/membră al/a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, selectat/selectată și remunerat/ remunerată de către aplicant, fie de către un auditor financiar sau o firmă de audit autorizat/autorizată în România, care sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, selectat/selectată și remunerat/remunerată de către aplicant”.
În februarie anul acesta, reclamanta Camera Auditorilor Financiari din România a chemat în judecată la Curtea de Apel București pe pârâtul Ministerul Culturii, solicitând anularea Ordinul ministrului culturii nr. 3453/2022. La sfârșitul lunii iulie, instanța de fond a pronunțat o primă soluție în dosar, în favoarea reclamantei:
- Solutia pe scurt: Respinge excepţia lipsei de interes, ca neîntemeiată. Admite în parte acţiunea. Anulează în parte Procedura de implementare a Schemei de ajutor minimis prevăzută de Ordinul ministrului culturii nr. 3453/2022, aprobată prin Ordinul ministrului culturii nr. 3461/2023, modificat prin Ordinul ministrului culturii nr. 3522/2023, şi anume, în ceea ce priveşte textul de la art. 5.2 din Procedura de implementare, care prevede posibilitatea experţilor contabili de a elabora rapoarte de expertiză contabilă extrajudiciară cu respectarea standardului de audit “ISAE 3000 (revizuit)”. Obligă pârâtul la modificarea în mod corespunzător a actului administrativ contestat, prin aprobarea unei Proceduri de implementare care să respecte competenţele profesiei de auditor financiar, în sensul în care standardele profesiei de auditor financiar să fie folosite numai de către auditorii autorizaţi, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, iar nu şi de către experţii contabili. Respinge în rest acţiunea, ca neîntemeiată. Obligă pârâtul să achite reclamantei suma de 6.100 lei, reprezentând cheltuieli de judecată. Cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare, cererea de exercitare a căii de atac urmând a se depune, în caz de formulare, la Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a IX-a Contencios Administrativ şi Fiscal. Pronunţată astăzi, 31.07.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.