În aprilie anul trecut, Agenția Națională de Integritate anunța că a constatat starea de incompatibilitate, conflictul de interese de natură administrativă sau a sesizat organele de urmărire penală, în cazul a 14 aleşi locali, printre care se număra și vicepreședintele Consiliului Județean Timiș, liberalul Alexandru Preoteasa. Fost consilier local în cadrul Consiliului Local al Comunei Moşniţa Nouă, Preoteasa Alexandru Constantin era acuzat că „în perioada exercitării mandatului de consilier local a participat la deliberarea și adoptarea Hotărârii Consiliul Local al Comuni Moșnița Nouă privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal prin care se aprobă introducerea în intravilanul extins al localității a unei suprafețe de teren aflat în proprietatea societății în cadrul căreia persoana evaluată deține calitatea de asociat unic și funcția de administrator, producându-se astfel un folos patrimonial pentru sine, respectiv pentru societate. Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 70, art. 71 și art. 77 din Legea nr. 161/2003 și art. 228, alin. (1), lit. c) din O.U.G. nr. 57/2019”.
După anunț, Alexandru Preoteasa a declarat publicației tion.ro următoarele: „consider că este vorba despre o eroare administrativă. ANI a cercetat, la sesizarea unui «binevoitor» , prima întâlnire ordinară online a Consiliului Local Moșnița Nouă, difuzată prin intermediul platformei Zoom Meetings, în contextul pandemiei Covid-19. La momentul respectiv era instituită starea de urgență pe întreg teritoriul României, motiv pentru care ne-am văzut nevoiți să ne adaptăm la noua normalitate a vieții. În mod categoric m-am abținut de la votarea proiectului de hotărâre pentru care am fost reclamat că l-aș fi votat nerespectând prevederile Codului Administrativ și voi dovedi acest aspect. ANI este obligată să răspundă oricărei sesizări, dar dreptatea și legalitatea se stabilesc în instanță”.
Câteva săptămâni mai târziu, Alexandru Preoteasa a contestat raportul de evaluare la instanța de contencios administrativ de la Curtea de Apel Timișoara, care, în octombrie 2023, a pronunțat următoarea soluție:
- Solutia pe scurt: În baza disp. art. 29 al. 4 din Legea 47/1992 republicată, coroborat cu disp. art. 146 lit. d din Constituţia României, dispune trimiterea cauzei la Curtea Constituţională, în vederea soluţionării excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 228 al. 1 din OUG nr. 57/2019, privind Codul administrativ, prin raportare la disp. art. 1 al. 5 din Constituţia României, invocată de reclamantul PREOTEASA ALEXANDRU-CONSTANTIN, în contradictoriu cu pârâta AGENŢIA NAŢIONALĂ DE INTEGRITATE. Suspendă judecata cauzei până la soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin intermediul grefei, azi, 31.10.2023.
Nemulțumită de soluție, Agenția de integritate a formulat recurs care a fost judecat miercuri, 13 martie 2024, de magistrații instanței supreme:
- Detalii soluţie: Respinge recursul declarat de recurenta-pârâtă Agenţia Naţională de Integritate împotriva încheierii din 31 octombrie 2023 pronunţate de Curtea de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat. Definitivă. Pronunţată astăzi, 13 martie 2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.