Uniunea Democrată Tătară (U.D.T.) este o organizaţie etno-confesională a tătarilor, înfiinţată în 2008 și având ca scop conservarea, dezvoltarea şi promovarea identităţii din punct de vedere lingvistic, cultural, istoric, al tradiţiei, al obiceiurilor şi al religiei comunitaţii turco-tătare musulmane din România precum şi integrarea acestora în viaţa social-economic-culturală română precum si implicarea tuturor nivelurilor sociale exceptȃnd acapararea deciziilor de către false elite care se luptă doar pentru conservarea unor privilegii, stabilirea de legături culturale cu comunităţile turco-tătaro-musulmane din afara Romȃniei.
La data de 31.05.2018, asociația U.D.T. a declanşat procedura de obţinere a recunoaşterii statutului său de utilitate publică, scop în care a depus la Secretariatul General al Guvernului o cerere înregistrată la data de 20.05.2018. Având în vedere specificul și obiectul de activitate al Asociației, instituţia administraţiei centrale competentă pentru propunerea de elaborare a proiectului de hotărârea de guvern a fost desemnat Departamentul pentru Relaţii Interetnice. În data de 04.02.2020, U.D.T. a primit răspunsul Departamentului pentru Relaţii Interetnice, prin care a fost informată că îndeplineşte condiţiile pentru acordarea statutului de utilitate publică şi că va înainta o propunere în acest sens Guvernului României. Pentru validarea propunerii anterior menţionate, a fost nevoie şi de avizul Ministerului Finanţelor Publice, care însă, prin adresa nr. 896.501/19.10.2020, a refuzat acordarea acestuia ca urmare a neîndeplinirii condiţiilor prevăzute de art. 38 din Ordonanţa nr. 26/2000. Astfel, Ministerul Finanţelor Publice nu mai avea, la momentul respectiv, competenţa de a aviza proiecte de hotărâri ale Guvernului privind recunoaşterea asociaţiilor, fundaţiilor şi federaţiilor ca fiind de utilitate publică.
Acesta a fost contextul în care, prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Curții de Apel București la data de 15.06.2021, reclamanta Uniunea Democrată Tătară, în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Finanţelor Publice, a solicitat anularea actului administrativ nr. 896.501/19.10.2020 și obligarea pârâtului la emiterea avizului favorabil pentru continuarea procedurii de recunoaştere a statutului de utilitate publică pentru reclamantă.
Analizând actele depuse la dosar, instanța de fond a constatat că, în cauză, reclamanta a depăşit termenul de 6 luni de la data comunicării răspunsului la plângerea prealabilă, prevăzut de art. 11 alin. 1 lit. a din Legea nr. 554/2004. Astfel, din actele dosarului, consemnate de rejust.ro, rezultă că în data de 31.05.2018 a declanşat procedura de obținere a recunoașterii statutului de utilitate publică. În data de 04.02.2020, a primit răspunsul Departamentului pentru Relații Interetnice prin care a fost informată că îndeplinește condițiile pentru acordarea statutului de utilitate publică și va propune Guvernului României recunoașterea statutului de utilitate publică. Prin adresa nr. 820.596/09.04.2020, Ministerul Finanțelor Publice a dat aviz nefavorabil. În urma cererii de reanalizare dosar, formulată de către reclamantă, prin adresa cu nr. 896.501/19.10.2020, atacată în cauză, Ministerul Finanțelor Publice și-a menținut punctul de vedere care a stat la baza răspunsului inițial. Adresa a fost comunicată la data de 20.10.2020. Termenul de 6 luni în care reclamanta trebuia să introducă cererea de chemare în judecată s-a împlinit la data de 20.04.2020, cu mult înainte de introducerea acţiunii pe rolul Curții de Apel București, respectiv la data de 15.06.2021. În aceste condiții, în 27 mai 2022, Curtea de Apel București a decis următoarele:
- Solutia pe scurt: Admite excepţia prescripţiei. Respinge acţiunea ca prescrisă. Cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare, calea de atac se va depune la Curtea de Ape Bucureşti. Pronunţată azi, 27.05.2022, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.
Soluția a fost atacată cu recurs la instanța superioară, Înalta Curte de Casație și Justiție. Chiar la primul termen de judecată, cel din 12 septembrie 2024, judecătorii ÎCCJ au hotărât să respingă recursul formulat de reclamanta Asociaţia Uniunea Democrată Tătară împotriva Sentinţei civile nr. 996 din 27 mai 2022 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat. Soluția ICCJ este definitivă.