Înalta Curte de Casație și Justiție a admis recent cererea formulată de petenții British Motors EEC Limited şi Forza Rossa Holding Limited, reprezentanți exclusivi ai Ferrari și Aston Martin în România și în regiune, privind preschimbarea termenului de judecată stabilit inițial pentru data de 13 octombrie 2023, în dosarul nr. 7287/2/2022. Cei doi petenți cer judecătorilor suspendarea Hotărârii Guvernului nr. 906/2022 privind suplimentarea pe anul 2022 a sumei prevăzute ca justă despăgubire aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 496/2017 privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)”. Judecătorii ÎCCJ au stabilit termen de judecare a recursului din acest litigiu data de 23 iunie 2023.
În decembrie anul trecut, instanța de fond – Curtea de Apel București – a respins cererea formulată de dealerii Ferrari și Aston Martin în România ca neîntemeiată.
Avocații celor două reprezentanțe auto au explicat judecătorilor că acestea deţin în proprietate terenul și construcţia edificată pe imobil, care sunt situate în coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni), că în locaţia respectivă își desfășoară activitatea comercială de dealeri auto, că există la locație un showroom şi că este preconizată construirea unuia nou.
Reclamantele au mai susținut că ar exista studii şi expertize externe ce ar fi constatat „numeroase” neregularităţi ale proiectului, invocând în concret un astfel de studiu, cel realizat de Banca Europeană de Investiţii (BEI) în iulie 2021, Memorandumul BEI Passa, care a concluzionat că proiectul nu este rentabil din punct de vedere social şi economic. Numai că, după cum au constatat judecătorii, nu se poate apreciat în mod vădit că Guvernul ar fi acţionat cu exces de putere în evaluarea oportunității realizării investiţiei, câtă vreme, fiind vorba despre o lucrare de interes public, rata de rentabilitate economică nu poate fi considerată determinantă în calculul de oportunitate, iar aspectele sociale actuale avute în vedere de realizatorii studiului, precum densitatea redusă a populației şi a locurilor de muncă în perimetrul ce ar urma să fie deservit de noua magistrală de metrou, nu exclud anumite direcţii de dezvoltare pe care Guvernul ar urmări să le imprime zonei. Nu în ultimul rând, Curtea a mai reținut că, utilitatea publică fiind prevăzută ca atare de lege pentru lucrările de dezvoltare a reţelei de transport cu metroul, nu ar fi necesare justificări suplimentare pentru a conchide cu privire la aparenţa de legalitate a actelor contestate. Curtea a concluzionat că cerinţa cazului bine justificat nu este îndeplinită, așa că este de prisos a se analiza cerinţa pagubei iminente, potrivit motivării sentinței, consemnată de rejust.ro. Dată fiind interdependenţa celor două condiţii, chiar dacă executarea actului administrativ ar produce o diminuare a patrimoniului reclamantelor, această diminuare ar constitui o pagubă numai în sens economic, nu şi în sens juridic, câtă vreme nu este produsă de un act „vădit nelegal”, au mai explicat judecătorii CAB.
Ce prevede HG 906/2022
Publicația Club Feroviar a scris că prin HG 906/2022 s-a actualizat lista imobilelor de expropriat, dar și valorile aprobate pentru trecerea terenurilor în proprietatea Metrorex. Față de ultimele valori luate în calcul, cele din 2017, sumele prevăzute au ajuns aproape duble. Astfel, Hotărârea de Guvern realoca suma de 62,8 milioane lei aprobată inițial prin HG 496/2017 și o suplimenta cu alți 52,26 milioane lei. Suma rezultată după întocmirea noului raport de evaluare la nivelul anului 2022 era de 115.092.501 lei. Evaluarea a fost realizată în luna martie 2021 cu actualizare la anul 2022, de către evaluatorul autorizat ANEVAR, Cucoară Cristian-Constantin, potrivit notei de fundamentare a proiectului de HG.
Cine mai face parte din „lumea bună” ce deține imobile ce ar putea fi expropriate pentru metroul de Otopeni, aflați din articolul publicat de Club Feroviar.