Incompetenții PNL / Din prostie sau neștiință, ministrul Marcel Vela ar fi încercat să ofere Beijingului posibilitatea legală să-i revendice pe opozanții regimului comunist, refugiați în România

Exclusivitate

Pe agenda ședinței de Guvern din 4 decembrie a figurat la punctul 5 din lista de Memorandumuri un document, inițiat de ministrul Afacerilor Interne, Ion Marcel Vela, ce avea titlul Memorandum cu tema: „Aprobarea negocierii Acordului între Guvernul României şi Guvernul Republicii Populare Chineze privind cooperarea în prevenirea şi combaterea terorismului, a criminalităţii organizate şi a altor infracţiuni grave”.

Am solicitat Biroului de presă al Guvernului să ne precizeze motivul pentru care acest document nu mai figurează pe lista Actelor normative adoptate sau de care Guvernul a luat act în ședința din 4 decembrie 2020. Biroul de presă al Guvernului ne-a răspuns că” în legătură cu solicitarea dumneavoastră, vă comunicăm că Memorandumul cu tema: „Aprobarea negocierii Acordului între Guvernul României şi Guvernul Republicii Populare Chineze privind cooperarea în prevenirea şi combaterea terorismului, a criminalităţii organizate şi a altor infracţiuni grave” a fost amânat în cadrul ședinței de guvern din 4 decembrie a.c.”

Cu alte cuvinte, noi am întrebat DE CE a fost amânat, iar Guvernul ne-a răspuns că a fost amânat.

Marile semne de întrebare

Surse guvernamentale ne-au explicat că un astfel de Acord, dacă ar fi fost aprobat, ar fi oferit Beijingului portița legală de a-i solicita și apoi transfera în China pe toți opozanții regimului comunist care au căutat și obținut refugiu în România. Fără a mai vorbi de eventualele complicații diplomatice ale României cu UE și Statele Unite.

Așa cum de altfel se precizează în Memorandum, documentul urma să reglementeze “colaborarea în domeniul prevenirii și combaterii terorismului, a criminalității organizate și a altor infracțiuni, principalele domenii de cooperare prevăzute fiind combaterea traficului de droguri, a traficului de persoane, a imigrației ilegale, a traficului ilicit de arme, muniții, materii explozive, materiale nucleare, radioactive şi toxice precum și cu produse și tehnologii cu dublă utilizare, a falsificării şi utilizării documentelor de identitate, de ședere şi de călătorie false sau falsificate, a infracțiunilor economice, a infracțiunilor contra patrimoniului, a criminalității informatice, a infracțiunilor de corupție, a extremismului violent și a radicalizării, a infracțiunilor ce pot genera tulburări grave ale ordinii publice, precum și a oricăror altor infracțiuni ce prezintă interes pentru Părți.”

Chinezii uiguri (minoritate musulmană vorbitoare de limba turcă din vestul Chinei) sau practicanții Falun Gong sunt doar două dintre categoriile de opozanți ai regimului comunist (ce evident prezintă mare interes pentru Beijing), care ar putea figura pe lista celor pe care autoritățile române ar fi fost nevoite, în baza Acordului, să-i rețină și apoi să-i extrădeze în China. Unde, probabil, în anumite cazuri, i-ar aștepta inclusiv pedeapsa capitală pentru fapte care, în UE sau SUA, ar ține de drepturile omului.

Istoricul negocierilor pentru un acord în domeniul Afacerilor Interne

În Memorandumul menționat se afirma că cooperarea bilaterală româno-chineză în domeniul afacerilor interne se desfășoară în condiții bune și că, în vederea intensificării relațiilor de colaborare la nivelul structurilor de profil, MAI și-a manifestat deschiderea pentru dezvoltarea cadrului juridic bilateral.

Propunerea de încheiere a unui document de cooperare în domeniul combaterii criminalității organizate, a traficului ilicit de substanțe psihotrope şi precursori, a terorismului şi a altor infracțiuni grave a fost inițiată de guvernul condus de Adrian Năstase. În 10.06.2004, acesta a aprobat Memorandumul cu tema „Negocierea şi semnarea Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Populare Chineze privind cooperarea în combaterea criminalităţii organizate, a traficului ilicit de substanţe psihotrope şi precursori, a terorismului şi a altor infracţiuni grave”, care a fost transmis partenerilor de cooperare chinezi. Beijingul nu și-a exprimat însă atunci disponibilitatea începerii negocierii pe baza textului remis de partea română.

În luna aprilie 2018, cu prilejul vizitei la București a unui emisar special al președintelui RP Chineze, a fost semnată Scrisoarea de Intenție dintre Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Securității Publice din Republica Populară Chineză, prin care părțile și-au exprimat disponibilitatea de încheiere a unui document de cooperare privind combaterea criminalității în toate formele sale de manifestare. Chinezii au transmis un proiect de text, la nivel departamental. Românii au inclus în proiect prevederi referitoare la schimbul de informații clasificate și schimbul de date cu caracter personal. În avceste condiții s-a convenit încheierea Acordului la nivel guvernamental. MAI a solicitat în luna iunie 2018 sprijinul MAE pentru obținerea punctului de vedere al autorităților de la Beijing cu privire la nivelul de încheiere a documentului de cooperare. În luna aprilie 2019, Ambasada României la Beijing a comunicat faptul că Ministerul Securității Publice acceptă propunerea de încheiere a documentului de cooperare la nivel inter-guvernamental, solicitând transmiterea unui proiect de text.

Așa a ajuns proiectul de text de acord, (care ar urma să reprezinte baza de negocieri cu RP Chineză), în mapa ministrului Marcel Vela și apoi la ședința de guvern din 4 decembrie. Noroc cu căderea Guvernului Orban, survenită pe 7 decembrie.

foto: mai.gov.ro

spot_img

Articole recente

Cum a eșuat Asociația Presei Sportive din România în încercarea de a obține “pensii speciale” pentru membrii săi

Contextul În 2016, un proiect de lege, propus de fostul senator UNPR Haralambie Vochițoiu, adoptat de Parlament iar ulterior promulgat...

Mai multe articole din aceeași categorie