ÎCCJ va decide lunea viitoare dacă judecătorii au sau nu căderea să înlăture sau să reducă sancțiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce vehicule

Exclusivitate

Înalta Curte de Casație și Justiție a fost sesizată de Colegiul ce conducere al Curții de Apel Constanţa pentru a pronunţa o hotărâre prin care să se asigure interpretarea şi aplicarea unitară a legii în următoarea problemă de drept: instanţa de judecată, învestită  cu soluţionarea plângerii  contravenţionale  formulată  împotriva  unui  proces  verbal  de contravenţie prin care s-a aplicat sancţiunea complementară a suspendării temporare a dreptului de a conduce de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol  sau forestier  ori  tramvai,  are sau nu are posibilitatea de a proceda la analizarea proporţionalităţii, în sensul înlăturării sau reducerii sancţiunilor complementare reglementate prin prevederile art.100 alin.(3), art.101 alin.(3),art.102 alin. (3) şi art.109 alin.(9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

Ministerul Public, care a formulat un punct de vedere în  această problemă  de  drept ce formează obiectul dosarului nr. 3373/1/2020 al Înaltei Curți de Casație și Justiție – Completul competent să judece  recursul  în  interesul  legii, a constatat că s-au conturat două orientări jurisprudențiale.

Astfel, într-o primă orientare jurisprudenţială, s-a considerat că instanţa de judecată are căderea  să  aprecieze  asupra  proporţionalităţii  sancţiunii complementare aplicată în temeiul prevederilor art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3) şi art. 109 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Aceste instanţe au pronunţat cu precădere o soluţie în sensul înlăturării sancţiunii  complementare  a  suspendării  exercitării  dreptului  de  a  conduce vehicule pentru argumente dintre cele mai diverse.

În cea de-a doua opinie s-a considerat că instanţa de judecată nu are posibilitatea de a proceda la analizarea proporţionalităţii în sensul înlăturării sau reducerii sancţiunilor complementare reglementate prin prevederile art. 100 alin.(3), art. 101 alin.(3), art.102 alin. (3) şi art.109 alin.(9) din Ordonanţa de urgenţă  a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

Termenul pentru  depunerea  raportului  a fost 23 februarie 2021, iar termenul de judecată a fost stabilit pentru data de 15 martie 2021. Procurorul general Gabriela Scutea a apreciat ca fiind în spiritul şi litera legii cea dea doua orientare jurisprudenţială. Considerentele pentru care Ministerul Public a optat pentru a doua orientare pot fi vizualizate aici.

spot_img

Articole recente

Cum s-a terminat procesul în care CSA Steaua București a contestat amenda primită pentru scandările suporterilor săi, la un meci din aprilie 2018

La data de 14 aprilie 2018, a avut loc partida de fotbal dintre echipele CSA Steaua şi Academia Rapid,...

Mai multe articole din aceeași categorie