Înalta Curte de Casație și Justiție a fost sesizată de Colegiul ce conducere al Curții de Apel Constanţa pentru a pronunţa o hotărâre prin care să se asigure interpretarea şi aplicarea unitară a legii în următoarea problemă de drept: instanţa de judecată, învestită cu soluţionarea plângerii contravenţionale formulată împotriva unui proces verbal de contravenţie prin care s-a aplicat sancţiunea complementară a suspendării temporare a dreptului de a conduce de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, are sau nu are posibilitatea de a proceda la analizarea proporţionalităţii, în sensul înlăturării sau reducerii sancţiunilor complementare reglementate prin prevederile art.100 alin.(3), art.101 alin.(3),art.102 alin. (3) şi art.109 alin.(9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Ministerul Public, care a formulat un punct de vedere în această problemă de drept ce formează obiectul dosarului nr. 3373/1/2020 al Înaltei Curți de Casație și Justiție – Completul competent să judece recursul în interesul legii, a constatat că s-au conturat două orientări jurisprudențiale.
Astfel, într-o primă orientare jurisprudenţială, s-a considerat că instanţa de judecată are căderea să aprecieze asupra proporţionalităţii sancţiunii complementare aplicată în temeiul prevederilor art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3) şi art. 109 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Aceste instanţe au pronunţat cu precădere o soluţie în sensul înlăturării sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce vehicule pentru argumente dintre cele mai diverse.
În cea de-a doua opinie s-a considerat că instanţa de judecată nu are posibilitatea de a proceda la analizarea proporţionalităţii în sensul înlăturării sau reducerii sancţiunilor complementare reglementate prin prevederile art. 100 alin.(3), art. 101 alin.(3), art.102 alin. (3) şi art.109 alin.(9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Termenul pentru depunerea raportului a fost 23 februarie 2021, iar termenul de judecată a fost stabilit pentru data de 15 martie 2021. Procurorul general Gabriela Scutea a apreciat ca fiind în spiritul şi litera legii cea de–a doua orientare jurisprudenţială. Considerentele pentru care Ministerul Public a optat pentru a doua orientare pot fi vizualizate aici.