Ministerul Justiției a pus săptămâna trecută, în dezbatere publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului privind suplimentarea numărului maxim de posturi pentru Direcţia Naţională Anticorupţie, însoțit de Nota de Fundamentare. Astfel, prin proiectul de act normativ se propune:
- suplimentarea numărului de posturi alocate Structurii de sprijin a Parchetului European în România cu un număr de 14 posturi din care 5 posturi de ofițeri de politie judiciară, 4 posturi de grefieri, 2 posturi de specialiști si 3 posturi de șoferi ;
- suplimentarea numărului maxim de posturi pentru Direcţia Naţională Anticorupţie cu 1 post de personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor.
În ce privește posturile de ofițeri de poliție judiciară, în Nota de fundamentare se arată că actualul număr de posturi este subdimensionat în raport de volumuI de activitate al Parchetului European și de numărul de procurori europeni delegați În România. Posturile de ofițeri de poliție judiciară au fost ocupate încă de la operaționalizarea Parchetului European (iunie 2021) și au fost treptat alocate Birourilor EPPO din București, lași, Cluj-Napoca și Timișoara. În prezent, Birourile din Cluj-Napoca și Timișoara au devenit complet funcționale ca urmare a numirii noilor procurorilor europeni delegați, iar Ia Biroul București a crescut numărul de procurori europeni delegați, ceea ce necesită implicit creșterea numărului de posturi de poliție judiciară care să susțină eficient activitatea acestora. În aprecierea Parchetului European, o echipă de investigație este alcătuită dintr-un procuror și minim doi ofițeri de poliție judiciară, modelul fiind, de altfel, utilizat pe deplin și în cadrul direcțiilor specializate din Ministerul Public unde există echipe de investigație formate din procuror și trei ofițeri de politie judiciară. Acest format este de natură a asigura viteza de reacție necesară desfășurării de anchete complexe, în care se urmărește, în paralel, atât stabilirea persoanelor responsabile, stabilirea traseului produselor infracționale, precum și recuperarea pagubelor produse prin infracțiune. Procurorul este cel care coordonează cele două direcții investigative, stabilind totodată sarcini ofițerilor de poliție judiciară din echipa sa pentru a realiza cele două obiective. Acest model poate fi aplicat în cadrul Parchetului European din România prin suplimentarea cu 5 posturi de ofițeri de politie judiciară, deoarece cei din schema de personal actuală nu pot sprijini în mod real activitatea unui număr de 20 de procurori europeni delegați.
Suplimentarea schemei de personal a structurii de sprijin a procurorilor europeni delegați în România cu un număr de 14 posturi, presupune pentru anul 2025 un impact financiar total de 4.688.946 lei, din care:
- Cheltuieli de personal: 3.544.822 lei
- Cheltuieli materiale: 324.124 lei
- Cheltuieli de capital: 820.000 lei
Suplimentarea schemei de personal cu 1 post de personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor si procurorilor, presupune pentru 2025 un impact financiar total de 564.090 lei, din care:
- Cheltuieli de personal: 519.314 lei
- Cheltuieli materiale: 27.276 lei
- Cheltuieli de capital: 17.500 lei