Guvernul refuză să-și exprime punctul de vedere în privința proiectului legislativ privind înăsprirea pedepselor pentru sclavie, trafic de persoane și trafic de minori

Exclusivitate

Guvernului PSD-PNL, condus de Marcel Ciolacu, i s-a solicitat recent să exprime punctul său de vedere referitor la propunerea legislativă pentru completarea art. 91 alin. (3) din Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal, inițiată de deputații PSD Alfred-Robert Simonis și Petre-Florin Manole (Bp. 54/2024). Inițiativa legislativă are ca obiect de reglementare completarea art. 91 din Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal, cu modificările și completările ulterioare, cu un nou alineat, alin.(32 ), prin care se propune excluderea posibilității dispunerii unei soluții de suspendare a executării pedepsei sub supraveghere în cazul infracțiunilor precum sclavia, traficul de persoane și traficul de minori.

Executivul a explicat că o soluție de condamnare cu suspendarea executării pedepsei sub supraveghere presupune, inter alia, ca pedeapsa efectiv aplicată de către instanță pentru infracțiunea săvârșită să fie închisoarea de cel mult 3 ani, iar analiza dispozițiilor legale în vigoare prin raportare la infracțiunile avute în vedere de către autorii propunerii legislative relevă faptul că:

  •  pentru infracțiunea de sclavie minimul special al pedepsei închisorii este de 3 ani;
  •  pentru infracțiunea de trafic de persoane în forma de bază [art. 210 alin. (1) din Legea nr. 286/2009] minimul special al pedepsei este de 3 ani, respectiv 5 ani pentru varianta agravată [art. 210 alin. (2) din Legea nr. 286/2009];
  •  pentru infracțiunea de trafic de minori minimul special este de 5 ani pentru forma de bază [art. 21 1 alin. (1) din Legea nr. 286/2009], respectiv 7 ani pentru varianta agravată [art. 210 alin. (2) din Legea nr. 286/2009].

De aici rezultă faptul că, de principiu, posibilitatea aplicării unei pedepse cu închisoarea de maxim 3 ani există cu adevărat doar în cazul infracțiunii de sclavie, respectiv în cazul celei de trafic de persoane în forma de bază, însă, fiind vorba despre chiar minimul special al pedepsei prevăzute de lege, ar fi necesar ca modalitatea concretă de săvârșire a faptei să se situeze la extrema minimă a nivelului de gravitate a faptei.

Guvernul a apreciat că soluția legislativă propusă nu este necesară, cadrul legal actual fiind suficient de restrictiv în privința posibilității dispunerii unei soluții de suspendare sub supraveghere a executării pedepsei pentru infracțiunile de sclavie, trafic de persoane și trafic de minori. În plus, Executivul a supus atenției Parlamentului necesitatea asigurării unui caracter coerent al legislației, cu atât mai mult al legislației penale, precum și necesitatea evitării modificărilor frecvente asupra aceluiași act normativ, de natură a genera instabilitate legislativă.

În aceste condiții, Executivul a anunțat, la ședința de săptămâna trecută, că Parlamentul va decide cu privire la oportunitatea adoptării acestei inițiative legislative.

spot_img

Articole recente

Curtea de Apel București acceptă un acord de recunoaştere a vinovăţiei încheiat de DNA, ce fusese respins de instanța de fond

În februarie anul acesta, procurori de la Direcția Națională Anticorupție – Secția de combatere a corupției au înaintat Tribunalului Bucureşti acordul de recunoaştere...

Mai multe articole din aceeași categorie