În septembrie 2023, Grup Feroviar Român (GFR) S.A., companie deținută de Gruia Stoica, și Trans Expedition Feroviar (TEF) SRL au formulat, la Curtea de Apel București, o cerere de chemare în judecată a Consiliului Național de Supraveghere în Domeniul Feroviar, structura, fără personalitate juridică, din cadrul Consiliului Concurenţei ce îndeplineşte rolul organismului de reglementare naţional unic în domeniul feroviar. Cererea viza anularea Deciziei nr. 1/16.08.2023 pentru soluționarea plângerii Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă S.A.” împotriva Grup Feroviar Român S.A. și Trans Expedition Feroviar S.R.L. referitoare la refuzul acestora de a acorda accesul la infrastructuri de servicii și la aplicarea unor tarife care nu respectă principiile prevăzute la art. 31 alin. (7) din Legea nr. 202/2016. La primul termen de judecată, care a avut loc săptămâna trecută, instanța de contencios competentă a dispus amânarea procesului pentru data de 27 iunie 2024, în vederea discutării admisibilității în principiu a cererii de intervenție.
În august 2023, Consiliul Național de Supraveghere în Domeniul Feroviar (CNSDF) a dat dreptate operatorului național de transport feroviar de marfă, CFR Marfă, și a decis ca GFR și Trans Expedition Feroviar (TEF) SRL să fie obligate să permită în condiții nediscriminatorii, echitabile, transparente, accesul tuturor operatorilor de transport la infrastructurile de servicii aferente liniilor 8-25 din din stația CF Palas-Constanța și să facă publice informațiile privind dreptul de acces pe un site web sau în Documentul de Referință al Rețelei (DRR). În plus, cele două firme trebuiau să recalculeze tarifele impuse pentru accesul pe calea ferată în cadrul infrastructurilor de servicii și să transmită spre publicare, în Documentul de Referință al Rețelei (DRR), tarifele stabilite, conform calculului revizuit. Cele două firme erau avertizate că nerespectarea măsurilor impuse de CNSDF constituie contravenție și se sancționează cu amendă începând de la 0,1% și până la 0,4% din cifra de afaceri obținută în anul financiar anterior sancționării lor. Măsurile trebuiau implementate în termen de 45 de zile de comunicare deciziei.
Publicația Club Feroviar, care a urmărit subiectul, scrie că în plângerea înaintată CNSDF, CFR Marfă afirma că a încheiat în 2020 cu GFR un contract de utilizare a LFI (linii ferate industriale) valabil până la începutul lui decembrie 2022. Cu câteva luni înainte de expirarea contractului, în august 2022, CFR Marfă a notificat GFR intenția de a utiliza liniile 16-25 exploatate de GFR, invocând că vizează în zonă concentrări importante de material rulant ca urmare a semnării de contracte cu clienți importanți. Ceea ce a urmat solicitării CFR Marfă a fost un ping-pong între GFR și TEF. GFR a comunicat solicitantului că nu este proprietarul liniilor, motiv pentru care nu le poate pune la dispoziție. Mai mult, GFR a propus un act adițional prin care stațiile Palas, Ghighiu și Cristești Jijila sunt eliminate din contract, iar pentru stațiile Halmeu și Dornești, proprietate GFR, se majorează tarifele. În fața refuzului, CFR Marfă s-a adresat TEF, de unde a venit un răspuns cu nimic mai promițător. Liniile erau deja închiriate GFR, iar acestea nu reprezintă infrastructură de servicii așa cum se definește în Legea 202/2016 (privind integrarea sistemului feroviar românesc în cel european). TEF nu poate fi asimilat drept operator sau administrator unei infrastructuri de servicii, susțineau reprezentanții TEF.
În plângerea înaintată ulterior către organismul de reglementare a concurenței, CFR Marfă a afirmat că este tratată discriminatoriu și neechitabil și că i-au fost majorate cu 50% tarifele de către GFR, și anume de la 26 de lei la 39 de lei tarif zilnic pe vagon/locomotivă. GFR nu ar fi prezentat nicio fundamentare a majorărilor și creșterea s-a făcut netransparent, mai spunea CFR Marfă. Interdicția aplicată de GFR-TEF a făcut ca CFR Marfă să utilizeze alături de alți 32 operatori doar primele șapte linii care asigură doar un sfert din capacitatea stației. Acest fapt ar fi împiedicat operatorul de stat să își îndeplinească rolul strategic în contextul războiului din Ucraina. Mai multe informații, în articolul Club Feroviar.

