Curtea de Apel București a admis recent cererea de chemare în judecată formulată de Ovidiu Development SRL și a hotărât să anuleze o Decizie de impunere prin care firma era obligată de Primăria comunei Grădina la plata sumei de 2.248.384 lei reprezentând impozit clădiri aferent anului 2018. Hotărârea magistraților nu este definitivă și poate fi atacată cu recurs.
- Solutia pe scurt: Respinge excepţia lipsei calităţii procesuale pasive, astfel cum a fost invocată de pârâţii Comuna Grădina, Primăria Grădina şi Primarul Comunei Grădina prin întâmpinare, respectiv precizările depuse la dosar, ca neîntemeiată. Admite cererea de chemare în judecată. Anulează Decizia de impunere nr. 476/29.03.2018 şi Dispoziţia nr. 49/16.05.2018. Obligă pârâţii la plata către reclamantă a cheltuielilor de judecată în cuantum de 21.304,55 lei reprezentând taxă judiciară de timbru (100 lei) şi onorariu de avocat (21.204,55 lei). Cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare, cererea urmând a se depune la sediul Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal. Pronunţată în şedinţă publică, azi, 19.05.2021.
Document: Hotarâre 187/2021 19.05.2021
Al doilea eșec în două luni
La începutul lunii aprilie, Curtea de Apel București a hotărât să admită o altă cerere de chemare în judecată, formulată de Ovidiu Development SRL, în contradictoriu cu Primăria comunei Grădina (județul Constanța) și să anuleze Decizia de impunere nr. 1344/20.03.2017 şi Dispoziţia de soluţionare a contestaţiei nr. 77/04.05.2017, privind impozitul pe clădiri de 2.244.185 de lei, impozitul pe clădiri restant de 150.908 lei şi majorările de 3.948.936 de lei. Instanța a mai obligat Primăria comnei Grădina la plata cheltuielilor de judecată în valoare de 3.825,73 de lei, reprezentând taxă judiciară de timbru şi onorariu avocaţial.
Comuna Grădina, PSD 100%
Comuna Grădina este condusă de primărița PSD Gabriela Iacobici, aflată la al 4-lea mandat. Ea a cunoscut notorietatea pe plan național după ce s-a aflat că nu a avut niciun contracandidat la alegerile locale de anul trecut. Ea se află în fruntea unui Consiliu Local format din 9 consilieri, toţi fiind social-democraţi, la fel ca primarul.
Cine este Ovidiu Development srl
Pe raza localității pe care o administrează primărița Gabriela Iacobici se află parcul eolian Grădina, administrat de SC Ovidiu Development SRL, un producător de energie electrică pe bază de energie eoliană, controlat de puternicul grup ceh CEZ. Acesta deține în România cel mai mare parc eolian pe uscat din Europa, în zona Dobrogei, la Fântânele, Cogealac și Grădina. Parcul eolian a presupus o investiție de peste un miliard de euro și are 240 de turbine eoliene cu o putere totală instalată de 600 MW. Potrivit site-ului energy-center.ro, în octombrie anul trecut, CEZ Group a aprobat vânzarea activelor sale din România către fondurile administrate de Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA). Acesta este cel mai mare administrator de infrastructură din lume și este parte a Macquarie Group, o companie australiană de top 10 din punct de vedere al capitalizării de piață, cu investiții de 12,4 GW în capacități de energie regenerabilă si rețele de distributie a energiei electrice în Australia, Austria, Finlanda, Spania si SUA.
Un război inegal
Diferendul dintre Primăria Grădina și SC Ovidiu Development SRL datează de câțiva ani și are la bază problema impozitelor/taxelor datorate de persoanele juridice pentru turbinele eoliene. Firmei Ovidiu Development SRL i se impun taxe locale pentru fundaţia şi turnul de susţinere ale turbinelor eoliene pe care le deţine pe raza unităţii administrativ-teritoriale a comunei Grădina, judeţul Constanţa. Contestând decizia, SC Ovidiu Development SRL a explicat că acele construcţii aferente turbinelor nu s-ar încadra în categoria clădirilor și că turbinele eoliene nu ar reprezenta clădiri și că, pe cale de consecinţă, nu i s-ar aplica majorări pentru neplata la termen a creanţei cu titlu de impozit pe clădiri.
În schimb, potrivit rolii.ro, Primăria Grădina consideră că, prin Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 5/2014, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr. 1210/2014 publicate în Monitorul Oficial nr.682/2014, rezultă cu certitudine că turnul de susţinere al turbinelor eoliene se încadrează în categoria clădirilor în accepţiunea definiţiei date în art.453 lit.b) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal și că, în privinţa fundaţiei, din examinarea definiţiei dată în art.453 lit.b) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, rezultă că aceasta se încadrează în categoria clădiri, deoarece este o construcţie constitutivă dintr-o încăpere ce adăposteşte instalaţii, echipamente şi alte asemenea, necesare funcţionării turbinei eoliene şi existenţei acesteia.
„Exploatatorii” de la Ovidiu Development SRL asigură o treime din bugetul comunei
Până la tranșarea definitivă a disputelor pe această temă de către instanță să mai remarcăm faptul că mai bine de o treime din bugetul local al Primăriei comunei Grădina era asigurat de impozitul și taxa pe clădiri colectată de la persoane juridice. Astfel, în cel mai recent document fiscal postat pe site-ul primăriei, cel din 2016, reiese că din bugetul total de 7.260.018 lei impozitul și taxa pe clădiri de la persoane juridice (N.R. în principal de la Ovidiu Development SRL) a fost de 2.720.264 lei, suma ce reprezenta peste 30 la sută din bugetul cheltuit în anul respectiv.
foto: primariagradina.ro