În toamna anului 2022, prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Curţii de Apel Ploiești – Secţia de contencios administrativ şi fiscal, reclamanta Unilever South Central Europe SA a solicitat, în contradictoriu cu pârâtele Agenția Națională de Administrare Fiscală — Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili şi Ministerul Finanțelor şi Ministerul Finanţelor – Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor, anularea integrală a Deciziei 04.04.2022 privind soluționarea formulată de Unilever South Central Europe SA, anularea integrală a Deciziei de impunere privind obligațiile fiscale principale aferente diferențelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecției fiscale la persoane juridice nr. F-MC_314/14.10.2021 în ceea ce privește obligațiile fiscale principale în sumă de 7.761.625 RON, reprezentând impozit pe profit și 1.822.405 RON, reprezentând taxa pe valoare adăugată și constatarea nelegalității integrale a Raportului de inspecție fiscală nr. FMC_197/14.10.2021, exonerarea societății de la plata sumei totale de 9.584.030 de lei reprezentând impozit pe profit și TVA impusă suplimentar prin Decizia de impunere și, pe cale de consecință, restituirea acestor sume achitate de societate conform OP din 18.11.2021 (pentru TVA în suma de 1.822.405 RON) și OP din 18.11.2021 (pentru impozit pe profit cu un cuantum de 7.761.625 de lei), cu obligarea pârâtelor, în solidar, la plata cheltuielilor de judecată.
În motivarea cererii, consemnată de rejust.ro, reclamanta a arătat că, în perioada 12.08.2020 – 30.09.2021, a făcut obiectul unei inspecții fiscale ce a avut ca scop verificarea legalității și conformității declarațiilor fiscale, corectitudinii și exactității îndeplinirii obligațiilor de către societate în ceea ce privește impozitul pe profit aferent perioadei 01.07.2015 – 31.12.2019 și în ceea ce privește taxa pe valoare adăugată (TVA) aferentă perioadei 01.08.2015 – 31.12.2019. În urma controlului, societății i s-a imputat faptul că societatea afiliată Unilever Europe Business Center B.V. (UEBC) a prestat în contul Unilever South Central Europe SA (USCE), în perioada 01.07.2019 – 31.12.2019, o serie de servicii fără de care nu ar fi fost posibilă funcționarea societății la nivelul standardelor impuse de concurența din piața în care activează, în condițiile în care UEBC are resursele și experiența necesară să furnizeze către USCE o paletă largă de servicii în vederea creșterii eficientei și profitabilității acesteia. Reclamanta a precizat că îndeplinește condițiile prevăzute de dispozițiile legale naționale pentru exercitarea dreptului de deducere a cheltuielilor și a TVA aferentă serviciilor contractate de USCE de la UEBC. De altfel, și expertul desemnat în cauză a arătat că serviciile CSA (servicii centrale în contract) achiziționate de la UEBC au fost destinate desfăşurării activităţii economice, acestea fiind în strânsă legătură cu modul de organizare a activităţii de distribuţie a reclamantei, fiind cauzate de însăşi modificarea profilului funcţional al reclamantei ce a intervenit în anul 2019. Cu toate acestea, în aprilie 2024, instanța de fond a respins acțiunea ca neîntemeiată, sentința putând însă fi atacată cu recurs la instanța superioară, Înalta Curte de Casație și Justiție.
Dosarul a ajuns pe masa judecătorilor instanței supreme în iulie 2024. La data de 9 aprilie 2025, Înalta Curte de Casație și Justiție a tranșat litigiul definitiv, în favoarea reclamantei:
- Detalii soluţie: Admite recursul declarat de recurenta – reclamantă Unilever South Central Europe SA împotriva Sentinței nr. 176 din 16 aprilie 2024, pronunțată de Curtea de Apel Ploiești – Secția de Contencios Administrativ şi Fiscal. Casează sentința civilă recurată și, în rejudecare: Admite acțiunea. Anulează Decizia de impunere privind obligațiile fiscale principale aferente diferențelor bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecției fiscale la persoane juridice nr. F-MC_314/14.10.2021 în ceea ce privește obligațiile fiscale principale în sumă de 7.761.625 RON, reprezentând impozit pe profit și 1.822.405 RON, reprezentând taxa pe valoare adăugată, și Raportul de inspecție fiscală nr. FMC_197/14.10.2021. Dispune restituirea către societate a sumei totale de 9.584.030lei, reprezentând impozit pe profit și TVA, achitată de societate conform OP din 18.11.2021 (pentru TVA în suma de 1.822.405 RON) și OP din 18.11.2021 (pentru impozit pe profit cu un cuantum de 7.761.625 de lei). Obligă pârâtele, în solidar, la plata către reclamantă a sumei de 79.250 lei, reprezentând cheltuieli de judecată, astfel: – 250 lei taxa judiciară de timbru achitată la fond și în recurs; – 14.000 lei onorariu de expert achitat pentru efectuarea expertizei dispuse în cauză; – 65.000 lei onorariu redus de avocat pentru judecata în fond și recurs. Definitivă. Pronunțată astăzi, 9 aprilie 2025, prin punerea soluției la dispoziția părților prin mijlocirea grefei instanței.