În ianuarie 2017, la două săptămâni după învestirea guvernului PSD-ALDE, au început în România proteste de stradă față de intențiile guvernului de a modifica legea grațierii și de a amenda, prin Ordonanță de Urgență, Codul Penal. În prima zi, pe 18 ianuarie, au ieșit în stradă în București aproape 4.000 de oameni. În următoarele zile, protestele au luat amploare în toată România, mai ales după ce ministrul Justiției, Florin Iordache, a anunțat în 31 ianuarie, publicarea de către guvern în Monitorul Oficial a ordonanțelor privind grațierea unor fapte de corupție și modificarea Codului penal prin dezincriminarea abuzului în serviciu. După cum amintește Wikipedia, protestele au atins apogeul în seara de duminică, 5 februarie, când peste 600.000 de manifestanți au protestat în toată țara, în pofida faptului că, în aceeași zi, guvernul anunțase abrogarea celebrei OUG 13.
JustNews vă prezintă dovezi care ilustrează fără tăgadă că, la ordin, au fost folosite, în zilele din ianuarie-februarie 2017, resurse ale statului pentru a fi monitorizați adversari politici. Primul exemplu pe care îl oferim cititorilor este cel al politicianului USR, Clotilde Armand, care, în data de 22 februarie 2017, a fost urmărită și fotografiată în timp ce participa la manifestația pașnică din Piața Victoriei, de către angajați, de sex feminin, ai Poliției Locale a Sectorului 1. Manifestația NU era una care să comporte vreun risc din punct de vedere al ordinii și siguranței publice, autorul Notei de informare observând de altfel faptul că, la debutul protestului din acea seară, în Piață se aflau abia 150 de persoane, iar numărul maxim de protestatari a fost atunci de 400.
La momentul culminant al serii, petrecut în jurul orei 21.00, când la manifestație a ajuns și liderul USR sector 1, Clotilde Armand, în Piața Victoriei se aflau circa 400 de oameni. Despre actualul europarlamentar și fost consilier local al Sectorului 1, dar și fost și actual contracandidat la Primărie al edilului în funcție, Dan Tudorache, autorul Notei de informare observă că și-a făcut apariția în Piață *ținând în mână steagul tricolor al României și protestând alături de mulțimea prezentă*.
Autorul Notei de informare nu uită să menționeze faptul că *la manifestație au participat aceleași 3 persoane, ce aparent fac parte din organizația de voluntari *For Live Volunteer Romania*, care au împărțit gratuit ceaiuri calde protestatarilor*.
Conștiincios, angajatul Poliției locale a Sectorului 1 amintește că protestul s-a încheiat în momentul în care cele 20 de persoane rămase la ora 23.20 au părăsit, rând pe rând, scuarul din Piața Victoriei. *Protestul s-a desfășurat în condiții normale, pașnice*, ține să remarce autorul Notei, enumerând totodată la final forțele de ordine și siguranță publică aflate la fața locului, dar și posturile de televiziune care au avut reprezentanți la eveniment: Digi24 și Realitatea.
La finalul Notei de informare, angajatul Poliției locale a Sectorului 1 atașează un set cu mai multe fotografii care ilustrează afirmațiile făcute în document. Vă prezentăm două dintre ele, ce o au în prim plan pe Clotilde Armand.
- Clotilde Armand cu Tricolorul
- Clotilde Armand, la discuții cu protestatarii
Pentru a afla adevărul, Justnews a transmis Primarului sectorului 1, Dan Tudorache, și Poliției Locale a Sectorului 1 un mesaj, însoțit de următoarele întrebări:
Am intrat în posesia unor documente care arată că Poliția Locală a Sectorului 1 și-a infiltrat oameni în Piața Victoriei pentru a monitoriza protestele anticorupție din ianuarie-februarie 2017. În acest scop au fost fotografiați lideri din Opoziția de la acea vreme (inclusiv contracandidatul d-voastră din 2016 și de acum, Clotilde Armand) și s-au întocmit note informative, care, din informațiile noastre, ar fi ajuns și la primarul Dan Tudorache.
Pentru Primăria Sectorului 1:
- Are Poliția Locală a Sectorului 1 această atribuție legată de culegere de informații? Dacă da, atunci cu ce se mai ocupă SRI, Jandarmeria, Poliția națională, SPP ( clădirea Guvernului din Piața Victoriei este obiectiv de interes al SPP-ului) etc?
- Credeți că protestele anti-corupție din 2017, mai ales cele sporadice cu zeci sau maxim sute de participanți de după abrogarea OUG 13, puteau conduce * la tulburarea climatului de ordine și siguranță publică* din Sectorul 1 / din București?
Pentru primarul Dan Tudorache:
- Este etic/moral ca adversarul politic declarat al unui primar în funcție să fie monitorizat la astfel de evenimente de către reprezentanți ai unei instituții, respectiv Poliția Locală, aflate în subordinea Consiliului Local și al primarului în funcție?
- Vorbim sau nu în acest caz de un abuz?
- Notele informative vă erau adresate, dumneavoastră le-ați cerut?
Pentru conducerea Poliției Locale a Sectorului 1:
- Din informațiile noastre, Poliția Locală trebuie să opereze la vedere în cazul unor manifestații derulate în aria sa de acțiune. Totuși, la protestele din februarie 2017, au fost infiltrați oameni în Piața Victoriei pentru a culege informații și a monitoriza liderii politici prezenți la manifestații. Ați dat dumneavoastră sau cine conducea la acel moment instituția un asemenea ordin? Dacă da, în baza cărei prevederi legale a fost dat?
- Ați primit date sau informații din care să rezulte că la protestul din 22 februarie 2017 *desfășurarea adunării publice putea duce la tulburarea climatului de ordine și siguranță publică*? Dacă da, de la ce instituție?
- Este o regulă ca Poliția Locală a Sectorului 1 să monitorizeze audio/foto/video politicieni prezenți la manifestații? În ce scop?
- Poliția Locală a Sectorului 1 are un departament care se ocupa de filaje, monitorizări, inregistrări video, audio, ambientale, etc?
- Are Poliția Locală a Sectorului 1 echipamente de filaj, de înregistrare a convorbirilor telefonice sau a discutiilor ambientale, echipamente video, etc?
Din partea Primăriei Sectorului 1 și a Poliției Locale, au primit un răspuns comun la întrebările noastre pe care îl reproducem mai jos:
Înainte de publicarea articolului, am adresat și politicianului care a fost obiect al monitorizării, respectiv actualului candidat la Primăria Sectorului 1, Clotilde Armand, un mesaj, însoțit de următoarele întrebări:
- Avem documente care dovedesc că Poliţia Locală a Sectorului 1 şi-a infiltrat oameni în civil în rândul manifestanţilor din Piaţa Victoriei pentru a monitoriza protestele anti-corupţie din ianuarie-februarie 2017. Dumneavoastră aţi fost unul dintre politicienii monitorizaţi la proteste de către angajaţi ai Poliţiei Locale a Sectorului 1.
Dacă lucrurile stau aşa cum spuneţi dumneavoastră, atunci este foarte grav şi trebuie să apelăm la instituţiile statului. Dacă cineva a folosit o instituţie a statului român pentru a face poliție politică, înseamnă că acel cineva face parte dintr-un grup infracţional organizat. Şi cineva conduce acest grup. Dacă este adevărat ce spuneţi, înseamnă că, în prezent, avem angajaţi ai Poliţiei Locale care au tăinuit și ascund adevărata lor activitate. Nu sunt plătiţi din taxele şi impozitele locale pentru a mă urmări. Am fost mulţi oameni în Piaţa Victoriei la protestele împotriva OUG 13, pentru a apăra Statul de Drept. Carmen Dan m-a pus atunci pe “lista neagră” alături de alţi lideri de opinie, jurnalişti sau politicieni. Sincer, nu credeam că în România cineva foloseşte aceste practici demne de Rusia lui Putin.
- Pentru că în acea perioadă eraţi consilier local chiar la Sectorul 1, întrebarea noastră este: poate avea Poliţia Locală a Sectorului 1 această competenţă de culegere de informaţii? Dacă da, atunci cu ce se mai ocupă Jandarmeria, Poliţia Naţională, SRI, SPP? De ce mai avem aceste instituţii? Nu constatăm o suprapunere de competenţe?
Poliţia Locală nu are asemenea competenţe. Poliţia Locală trebuie să asigure liniştea şi ordinea din sector, nu trebuie să facă urmăriri la comanda primarului şi nu trebuie să se ocupe de poliţie politică. Am spus public că la conducerea Poliţiei Locale a Sectorului 1 este director operativ fostul şef SRI Prahova. Am arătat că Poliţia Locală a dat în judecată jurnalişti pentru că au scris despre achiziţiile din perioada stării de alertă sau că Poliţia Locală a dat în judecată un cetăţean pentru că a solicitat să fie pusă în aplicare o hotărâre judecătorească definitivă. Este șocant să aflu de la dumneavoastră că s-a înfiinţat în cadrul Politiei Locale un departament secret pentru urmărirea mea. Voi sesiza instituţiile statului.
- Credeţi că protestele anti-corupţie din 2017, mai ales cele spontane, cu zeci-sute de participanţi, de după abrogarea OUG 13, puteau conduce „la tulburarea climatului de ordine şi siguranţă publică”?
Nu. Cred că fiecare cetăţean din România şi din străinătate care a protestat faţă de OUG 13 a apărat Statul român. Din Constituţia României – Art. 55 – Apărarea ţării (1) Cetăţenii au dreptul şi obligaţia să apere România. Îmi aduc aminte că jurnaliştii de la Rise Project au intrat în posesia conversaţiilor purtate de liderii PSD în acele momente. Este halucinant cum PSD, prin Dragnea, Carmen Dan, Firea, au încercat să facă o contra-manifestaţie. Nu a tulburat nimeni siguranţa publică. Au fost proteste paşnice.
- Este etic/moral ca adversarul politic declarat al unui primar în funcţie să fie monitorizat la astfel de evenimente de către reprezentanţi ai unei instituţii, respectiv Poliţia Locală, aflate în subordinea primarului în funcţie? Vorbim sau nu, în acest caz, de un abuz?
Nu doar că nu este etic şi moral, este profund ilegal. Iar asta se pedepseşte de legea românească. V-am spus, nu trăim în Rusia. Suntem în România şi în decembrie ’89 românii au murit pentru libertate. Dacă aceste documente despre urmărirea mea sunt reale, vă spun foarte clar: nu voi tolera aşa ceva. Primarul actual trebuie să răspundă în faţa Justiţiei pentru asemenea dispoziţii. Să faci poliţie politică într-o ţară a Uniunii Europene este interzis. Este un abuz.
Ce prevede legislația:
Principalul act normativ care reglementează activitatea Poliţiei Locale Sector 1 este Legea nr. 155/2010, Legea Poliţiei Locale, care spune că:
Art. 6. – În domeniul ordinii şi liniştii publice, precum şi al pazei bunurilor, poliţia locală are următoarele atribuţii:
a) menţine ordinea şi liniştea publică în zonele şi locurile stabilite prin planul de ordine şi siguranţă publică al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, aprobat în condiţiile legii;
….
g) participă, împreună cu alte autorităţi competente, la asigurarea ordinii şi liniştii publice cu ocazia mitingurilor, marşurilor, demonstraţiilor, procesiunilor, acţiunilor de pichetare, acţiunilor comerciale promoţionale, manifestărilor culturalartistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum şi a altor asemenea activităţi care se desfăşoară în spaţiul public şi care implică aglomerări de persoane;
Un alt act important care reglementează activitatea Poliției Locale este H.G. nr. 1332/2010 privind aprobarea Regulamentul-Cadru de organizare şi funcţionare a Poliţiei Locale.
În niciunul dintre cele două importante acte normative nu am găsit vreun paragraf care să prevadă că Poliția Locală se ocupă cu culegerea de informații în rândul participanților la mitinguri, demonstrații, etc
În plus, pe site-ul Poliției locale a sectorului 1 este publicat Planul de ordine și siguranță publică al Poliției locale sector 1 pe anul 2020.
În acest document, aprobat de către primarul Dan Tudorache, la capitolul Intervenția la eșecurile sociale, se arată că:
În situația în care se dețin date și informații din care să rezulte că desfășurarea adunării publice poate duce la tulburarea climatului de ordine și siguranță publică, Directorul General al Poliției Locale informează Primarul Sectorului 1 și întocmește Planul de acțiune pentru asigurarea ordinii publice în zona respectivă.
Marile întrebări, deocamdată fără răspuns
Au respectat prevederile legale acei oameni care au fost trimiși printre protestatari în Piața Victoriei să culeagă informații despre participanții la manifestațiile anti-corupție? A deținut Poliția Locală a Sectorului 1 date și informații că va fi tulburat climatul de ordine și siguranță publică în Piața Victoriei în acele zile? Dacă da, de unde le-a primit, de la care instituții? A existat un Plan de acțiune pentru asigurarea ordinii publice în februarie 2017? Aceste întrebări ar trebui puse de procurori, dacă se vor autosesiza sau vor fi sesizați, angajaților Poliției Locale care au participat la acele acțiuni, dar și celor care au decis trimiterea lor în rândul protestatarilor pașnici din Piața Victoriei, în februarie 2017.
În 22 iulie 2020, Hotnews.ro a publicat un amplu material cu titlul Poliția Locală: o instituție necesară sau armata personală a primarului?
Răspunsul la întrebare ar trebui să îl ofere alegătorii, iar ulterior legiuitorii.
N.R. Cazul Clotilde Armand nu a fost singular. Într-un articol viitor, vom prezenta cazul unui alt politician din Opoziție care a fost fotografiat la mitingurile din Piața Victoriei, într-o altă seară din februarie 2017, și vom detalia modul în care angajați ai Poliției Locale a Sectorului 1 au întreprins acțiuni de culegere de informații printre participanții pașnici la protestele anticorupție. Facem și o precizare: Justnews nu caută decât să afle Adevărul legat de acele evenimente, petrecute în perioada de început a guvernării PSD-Dragnea, iar celor implicați le spunem doar că legea penală sancționează dur infracțiunile contra înfăptuirii justiției.
Materialul a fost realizat cu sprijinul colegilor Teo Dumitru și Marian Păvălașc.
DOCUMENTUL INTEGRAL:
Document Nota de Informare by Marian Pavalasc