Disputa dealerilor Ferrari și Aston Martin cu Statul Român, prin Ministerul Transporturilor, legată de anularea HG 906/2022 privind exproprierile pentru metroul spre Otopeni, a fost soluționată săptămâna trecută, definitiv, de către judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție:
- Detalii soluţie: Respinge excepţia nulităţii recursului invocată de intimatul-intervenient Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Respinge recursul formulat de reclamantele British Motors Eec Limited şi Forza Rossa Holding Limited împotriva Sentinţei civile nr. 655 din 12 aprilie 2024 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat. Definitivă. Pronunţată astăzi, 13 martie 2025, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.
Anterior, în primă instanță, judecătorii de la Curtea de Apel București au pronunțat următoarea sentință:
- Solutia pe scurt: Respinge ca neîntemeiate excepţia netimbrării cererii, exceptia tardivitătii actiunii, exceptia lipsei capacitătii procesuale de folosintă a reclamantelor, exceptia lipsei calitătii procesuale active, exceptia lipsei calitătii procesuale pasive a pârâtei Metrorex SA, exceptia lipsei de interes, exceptia neîndeplinirii procedurii prealabile în termenul legal, exceptia prescriptiei dreptului material la actiune si exceptia inadmisibilitătii actiunii, invocate de pârâtul Guvernul României, de societatea Metrorex SA si de intervenient. Respinge cererea de chemare în judecată ca neîntemeiată. Admite cererea de interventie accesorie formulată de intervenientul Ministerul Transporturilor si Infrastructurii în interesul pârâtului Guvernul României. Cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare, care se va depune la Curtea de Apel București – Secţia a VIII-a de Contencios Administrativ si Fiscal. Pronunţată azi, 12.04.2024 prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.
British Motors EEC Limited şi Forza Rossa Holding Limited, reprezentanți exclusivi ai Ferrari și Aston Martin în România și în regiunea Europei de Sud-Est, ceruseră judecătorilor anularea Hotărârii Guvernului nr. 906/2022 privind suplimentarea pe anul 2022 a sumei prevăzute ca justă despăgubire aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 496/2017 privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni (Magistrala 6: 1 Mai–Otopeni)”.
În paralel s-a derulat un alt litigiu, în care avocații celor două reprezentanțe auto au cerut doar suspendarea Hotărârii de Guvern privind exproprierile pentru metroul de Otopeni. Litigiul a ajuns până la Înalta Curte de Casație și Justiție, după ce instanța de fond (Curtea de Apel București) a respins cererea formulată de dealerii Ferrari și Aston Martin în România ca neîntemeiată. O soluție definitivă în acest proces a fost pronunțată în decembrie 2023, instanța supremă respingând recursul declarat de reclamantele British Motors EEC Limited şi Forza Rossa Holding Limited împotriva Sentinţei civile nr. 2369 din 16 decembrie 2022 pronunţate de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat.
Ce prevede HG 906/2022
Publicația Club Feroviar a scris că, prin HG 906/2022, s-a actualizat lista imobilelor de expropriat, dar și valorile aprobate pentru trecerea terenurilor în proprietatea Metrorex. Față de ultimele valori luate în calcul, cele din 2017, sumele prevăzute au ajuns aproape duble. Astfel, Hotărârea de Guvern realoca suma de 62,8 milioane lei aprobată inițial prin HG 496/2017 și o suplimenta cu alți 52,26 milioane lei. Suma rezultată după întocmirea noului raport de evaluare la nivelul anului 2022 era de 115.092.501 lei. Evaluarea a fost realizată în luna martie 2021 cu actualizare la anul 2022, de către evaluatorul autorizat ANEVAR, Cucoară Cristian-Constantin, potrivit notei de fundamentare a proiectului de HG.
Cine mai face parte din „lumea bună” ce deține imobile expropriate pentru metroul de Otopeni, aflați din articolul publicat de Club Feroviar.