Comisia Permanentă a UNBR a adoptat, în ședința din data de 23 ianuarie 2025, Decizia nr. 261, prin care se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a Registrului avocaților care desfășoară activități fiduciare și a Registrului avocaților care desfășoară servicii de stabilire temporară a sediului pentru societăți. Regulamentul menționat intră în vigoare la data de 3 martie 2025, dată de la care vor începe să funcționeze și cele două Registre.
În Registrul avocaților care desfășoară activități fiduciare (în continuare, RAF) se înscriu avocații care desfășoară cel puțin o activitate fiduciară în decursul unui an, în condițiile Codului Civil, ale Legii nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată și ale Statutului profesiei de avocat. În Registrul avocaților care desfășoară servicii de stabilire temporară a sediului pentru societăți (în continuare, RSSTSS) se înscriu avocații care desfășoară servicii de stabilire temporară a sediului pentru societăți la sediul profesional al avocatului în condițiile Legii nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată și ale Statutului profesiei de avocat, a căror frecvență depășește 5 (cinci) activități de stabilire a sediului calculate în decursul unui an indiferent dacă există sau nu identitate de beneficiar real.
Cererile de înscriere și de radiere din Registre sunt scutite de taxă. Costurile de realizare a Registrelor și mentenanța acestora se acoperă din bugetul UNBR. Registrele nu au caracter public, date din acestea putând fi comunicate, la cerere, autorităților publice îndrituite, Barourilor și avocaților. Registrele pot fi accesate de persoanele desemnate să verifice modul în care avocatul respectă normele sectoriale aprobate de Consiliul UNBR, potrivit Procedurii de control a UNBR în aplicarea Legii nr. 129/2019, aprobate prin decizia Comisei Permanente a UNBR nr. 260/23 ianuarie 2025:
a) membrii Consiliului UNBR desemnați în acest sens de Comisia Permanentă a UNBR;
b) membrii Consiliului UNBR desemnați în acest sens de Consiliul UNBR;
c) membrii Consiliului Baroului desemnați în acest sens de către Decanul Baroului din care face parte avocatul;
d) inspectorii financiari ai sistemului C.A.A. care efectuează controlul activității financiare a sistemului de pensii și asigurări sociale pentru Baroul din care face parte avocatul.
În termen de 5 zile lucrătoare de la data încheierii unui contract de asistență juridică având ca obiect activități fiduciare, avocatul este obligat să solicite înscrierea în RAF, prin intermediul unei cereri. Mai multe informații despre acest lucru, găsiți aici.