De ce s-a autoexclus fostul ministru PSD al Justiției, Florin Iordache, de pe lista arbitrilor Curții de Arbitraj Comercial Internațional

Exclusivitate

Fostul ministru PSD al Justiției, Florin Iordache, care deține în prezent funcția de șef al Consiliului Legislativ, a figurat până la data de 23 noiembrie 2020 pe lista de arbitri a Curții de Arbitraj Comercial Internațional. El a fost exclus din această breaslă la cererea sa, solicitarea fiind înregistrată la Camera de Comerț și Industrie a României la data de 23 noiembrie 2020, potrivit unui răspuns primit, la solicitarea noastră, de la conducerea Curții de Arbitraj Comercial Internațional.

Sume modeste de bani din arbitraj

Fostul ministru pesedist nu s-a bucurat însă de prea multă credibilitate în această meserie, de vreme ce a câștigat din activitatea de arbitraj sume de bani relativ modeste. În declarația de avere depusă în 2016, pentru veniturile realizate în 2015,  a raportat 21.991 lei din activitatea de arbitru, iar în 2017 o sumă aproape dublă, respectiv  42.234 lei. În anii 2018-2020, au dispărut orice raportări legate de activitatea de arbitraj a lui Florin Iordache, ceea ce înseamnă că fie nu a mai vrut să onoreze el această meserie, fie că nu au fost părți interesate să-și soluționeze litigiul cu ajutorul lui. În cazul în care nu ar fi prestat timp de 5 ani, autorul controversatei OUG 13 risca excluderea din această breaslă. Regulamentul privind organizarea și funcționarea Curții de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României este clar, la articolul 5, aliniatul 2:

  •   (1) Radierea arbitrilor din Lista de arbitri se poate face, prin decizie motivată a Colegiului Curții de Arbitraj, de către Biroul de conducere al Camerei de Comerț și Industrie a României, în cazul încălcării deosebit de grave a obligațiilor ce decurg din calitatea de arbitru.
  •   (2) Radierea se poate dispune și pentru inactivitatea arbitrului pe o perioadă de cel puțin 5 ani.
Numit de PSD la Consiliul Legislativ

Marți, 20 octombrie 2020, în ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului a fost numit președinte al Consiliului Legislativ deputatul Florin Iordache (185 de voturi pentru şi 43 contra), iar Hotărârea 29/2020 privind numirea lui Florin Iordache în această funcție a apărut în Monitorul Oficial din 21 octombrie 2020. În data de 18 noiembrie 2020, Curtea Constituțională a respins, ca neîntemeiate, sesizările de neconstituționalitate a Hotărârii Parlamentului României nr. 29/2020 privind numirea lui Florin Iordache în funcția de președinte al Consiliului Legislativ.

În Legea 73/1993 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ, la articolul Art. 20, aliniatul (1) se arată că:

  • Funcţiile de preşedinte al Consiliului Legislativ, de preşedinte de secţie, de consilier şi de expert sunt incompatibile cu oricare altă funcţie publică sau privată, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul juridic superior.

Prin urmare eventuala stare de incompatibilitate a fost motivul pentru care Florin Iordache s-a autoexclus de pe lista de arbitri a Curții de Arbitraj Comercial Internațional.

Avertismentul fostului ministru Ana Birchall

În 21 octombrie 2020, fostul ministru al justiției, Ana Birchall, a tras un semnal de alarmă, într-o postare pe Facebook, legat de rolul de „cui potrivnic” al oricărei guvernări pe care îl poate îndeplini Florin Iordache din funcția de șef al Consiliului Legislativ. Publicăm postarea fostului ministru:

Pentru toți cei care minimalizează importanța avizelor Consiliului Legislativ ar fi bine să știe că din functia de presedinte al Consiliului Legislativ, Iordache poate pune în dificultate sau chiar poate bloca activitatea ORICARUI GUVERN și PARLAMENT!  Nu, nu este o glumă proastă ci este tristul adevăr! Da, ati citit bine! Din funcția de presedinte al Consiliului Legislativ, Iordache poate pune în dificultate și chiar bloca activitatea oricarui guvern! Cum poate face acest lucru? Simplu: aplicând prevederile art. 79 din Constituție si ale art. 4 din legea nr.73 din 3 noiembrie 1993 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ, care prevede că „proiectele de ordonanţe şi de hotărâri cu caracter normativ se supun spre adoptare Guvernului NUMAI cu avizul Consiliului Legislativ, in termenele stabilite in art. 3 din lege: de 10 zile, 2 zile, respectiv de 24 de ore”! Mai mult, dacă cuiva îi trece prin cap să adopte în Guvern un act normativ FĂRĂ avizul Consilului Legislativ, ar fi bine să se gandeasca de 2 ori pentru simplul motiv că actul respectiv poate fi declarat neconstitutional în baza deciziilor CCR! Spre exemplu, decizia CCR nr. 83/2009 spune foarte clar ca „Într-un mod cu totul diferit, legiuitorul constituant a reglementat în art. 79 din Legea fundamentală rolul Consiliului Legislativ, care este organ consultativ de specialitate al Parlamentului, care avizează proiectele de acte normative în vederea sistematizării, unificării și coordonării întregii legislații. El ține evidența oficială a legislației României. Sub acest aspect, nesolicitarea avizului consultativ al Consiliului Legislativ duce la neconstituționalitatea legii sau ordonanței – simplă sau de urgență. Dacă voința legiuitorului constituant ar fi fost în sensul impunerii obligativității solicitării avizului, atunci aceasta ar fi fost exprimată în cuprinsul art. 141 din Legea fundamentală, într-un mod asemănător celui folosit la redactarea art. 79, pentru reglementarea rolului și atribuțiilor Consiliului Legislativ.”

Si asta nu este tot! Iordache, din calitatea de sef al Consiliului Legislativ, poate pune în dificultate și activitatea oricărui Parlament! Cum? Simplu: folosindu-se de prevederile art. 3 din legea nr.73 din 1993 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ coroborate cu deciziile CCR, de exemplu decizia CCR nr. 299/2015! Sper ca toti cei care au contribuit, direct sau indirect, la alegerea lui Iordache in fruntea Consiliului Legislativ, să citească prevederile legale și astfel să realizeze ce au facut ieri in Parlamentul României! Personal, I rest my case, dacă în Romania anului 2020 un păcălici care a făcut atât de mult rău României si românilor cinstiți, este înscăunat șef al Consiliului Legislativ! 

P.S. Dacă gruparea Dorneanu din CCR va colabora „foarte bine” cu Iordache, Consiliul Legislativ poate deveni cel mai important instrument de legiferarare! Cum? Simplu: este suficient ca CCR să dea o decizie folosindu-se de prevederile art. 9 si 10 din Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative!”, a mai avertizat Ana Birchall pe Facebook.

foto: facebook.com/birchallana

spot_img

Articole recente

Primăria Constanța a eșuat în încercarea de a recupera 4,5 milioane de dolari din prejudiciul suferit prin retrocedările lui Radu Mazăre

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Constanţa la data de 01.04.2021, reclamantul UAT Mun.Constanţa, prin...

Mai multe articole din aceeași categorie