Crește numărul băncilor care obțin în instanță suspendarea ordinului ANPC privind calculul ratelor

Exclusivitate

După ce luni, 4 septembrie, OTP Bank a obținut din partea Curții de Apel București o decizie de suspendare a controversatei decizii a șefului ANPC, prin care se solicita băncilor comerciale recalcularea ratelor la creditele contractate de clienți – persoane fizice, marți, 5 septembrie 2023, aceeași instanță a adăugat alte două nume pe lista băncilor care au obținut în instanță o primă soluție favorabilă. Este vorba de GARANTI BANK și INTESA SANPAOLO ROMÂNIA SA.

Astfel, în cazul Garanti Bank, instanța a pronunțat următoarea soluție:

  • Solutia pe scurt: Admite cererea. Suspendă executarea ordinului Preşedintelui ANPC nr. 467/9.06.2023 până la soluţionarea acţiunii în anularea aceluiaşi ordin. Cu recurs în termen de 5 zile de la comunicare. Recursul se depune la Curtea de Apel Bucureşti. Pronunţată azi, 5.09.2023, prin punerea soluţiei la dispoziţiei părţilor de către grefa instanţei.

Și în cazul celeilalte bănci, instanța a pronunțat o soluție favorabilă, cu mențiunea că în acest caz ANPC va trebui să achite și cheltuieli de judecată:

  • Solutia pe scurt: Admite cererea. Suspendă executarea ordinului Preşedintelui ANPC nr. 469/9.06.2023 până la soluţionarea definitivă a dosarului nr. 4675/2/2023 al Curţii de Apel Bucureşti, Secţia a IX-a. Obligă pârâtul ANPC la cheltuieli de judecată către reclamantă în sumă de 10.020 lei, din care 20 lei reprezintă taxă judiciară de timbru şi 10.000 lei reprezintă onorariu redus de avocat. Cu recurs în termen de 5 zile de la comunicare. Recursul se depune la Curtea de Apel Bucureşti. Pronunţată azi, 5.09.2023, prin punerea soluţiei la dispoziţiei părţilor de către grefa instanţei.

În 16 și 25 mai 2023, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), condusă de Horia Constantinescu, anunța că a  identificat fapte contravenționale, respectiv practici comerciale înșelătoare săvârșite de 19 bănci comerciale cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principalde rambursat și 75 % dobândă. Prin aceasta modalitate de calcul, consumatorii plateau, de fapt, preponderent dobândă, susținea ANPC, care preciza că, pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe lângă sancțiunea contravențională, comisarii ANPC propuneau măsura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât și pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.

Cele 19 bănci comerciale sancționate cu amenzi au fost:

  • ING Bank
  • First Bank
  • Credite Europe Bank
  • OTP Bank
  • Alpha Bank
  • BancaTransilvania
  • Raiffeisen Bank
  • BCR
  • Patria Bank
  • Unicredit Bank
  • BRD Groupe Societe Generale
  • EXIM Bank
  • Procredit Bank
  • Intesa Sanpaolo
  • Techventures Bank ( fosta Banca Comercială Feroviară)
  • Libra Bank
  • CEC Bank
  • Garanti Bank
  • Vista Bank

“Cea mai recentă decizie luată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, în legătură cu modul de calcul al ratelor la credite, reprezintă un monument de ignoranță”, a reacționat la aflarea veștii Eugen Rădulescu, director în BNR. El a spus că niciunul dintre motivele pentru care ANPC a amendat cele 19 bănci nu stă în picioare și că decizia contribuie la degradarea imaginii băncilor, potrivit profit.ro.

În schimb, șeful ANPC a considerat că „au mai fost situații în care ordinele băncilor au fost suspendate. Nu trebuie să minimalizăm faptul că ceea ce li se permitea oamenilor odată nu mai este valabil și astăzi. Această paradigmă trebuie explicată. România pare să ofere sistemului bancar un fel de El Dorado pe care, din păcate, îl întrețin consumatorii”, potrivit antena3.ro

spot_img

Articole recente

Autoritatea Națională pentru Cetățenie precizează care este durata medie de soluționare a cererilor de cetățenie română

Autoritatea Națională pentru Cetățenie informează, într-un comunicat, că, ținând cont de numărul total de cereri, indiferent de obiectul acestora,...

Mai multe articole din aceeași categorie