În mai 2018, reclamanta Strabag SRL a înregistrat o cerere de arbitrare împotriva Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA (CNAIR) la Curtea Internațională de Arbitraj de pe lângă Camera Internațională de Comerț de la Paris. Prin Hotărârea arbitrală finală din data de 24.06.2022 pronunţată de Curtea de Arbitraj Internaţional de pe lângă Curtea Internaţională de Comerţ – Paris, s-a constatat că Revendicările 1,2, 3, 4, 5 şi 7 sunt admisibile şi că Revendicarea 6 este inadmisibilă în această procedură arbitrală; a admis Revendicările 3, 4, 5 şi 7 şi s-a dispus obligarea Pârâtei la plata către Reclamantă a următoarelor sume cu titlu de daune privind Revendicările 3, 4, 5 şi 7:
– RON 2,873,301.83 (fără TVA) pentru lucrările suplimentare de proiectare a Pasajului şi pentru cantităţile suplimentare de lucrări de construcţie generate de condiţiile tehnice impuse de Autoritatea Feroviară, corespunzător Revendicării 3.
– RON 1,620,589.64 (fără TVA) pentru echipamentul ITS suplimentar, pentru conexiunile suplimentare de alimentare cu energie electrică a noilor echipamente şi dispozitive şi pentru costurile suportate cu reproiectarea sistemului ITS, corespunzător Revendicării 4. – RON 2,080,788.42 (fără TVA) pentru serviciile de asistenţă juridică privind exproprierea Coridorului Iniţial, serviciile topografice şi în legătură cu costurile de proiectare, corespunzător Revendicării 5.
– RON 27,076.11 pentru comisioanele bancare privind menţinerea extinsă a Garanţiei pentru Sumele Reţinute, corespunzător Revendicării 7.
– A dispus ca CNAIR să plătească companiei Strabag dobânda legală aferentă sumelor acordate de Tribunalul Arbitral privind Revendicările 3, 4, 5 şi 7, stabilită la rata de referinţa a Băncii Naţionale a României plus 8% pe an, de la 31 mai 2014 până la plată;
a obligat CNAIR să plătească Strabag suma de RON 1,377,637.39 reprezentând cheltuieli de arbitrare şi alte cheltuieli suportate de Reclamantă în legătură cu prezenta procedură arbitrală.
– a obligat CNAIR să plătească Strabag suma de USD 343,333 cu titlu de onorarii şi cheltuieli ale arbitrilor şi de cheltuieli administrative ale Curţii ICC efectuate în legătură cu prezenta procedură arbitrală și a respins toate celelalte cereri.
Litigiul dintre CNAIR SA și Strabag SRL viza proiectarea și construirea autostrăzii Orăștie – Sibiu, lot 1: km 0 + 000 – km 24 + 110, valoarea inițială a contractului fiind de 551.041.792,37 Ron. La data de 29.07.2022, prin cererea înaintată pe rolul Curții de Apel București, Secția a IX-a Contencios Administrativ și Fiscal, reclamanta Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (C.N.A.I.R. – S.A.), în temeiul art. 608 alin. 1, lit. „h” NCPC, a formulat o acţiune în anulare, în contradictoriu cu pârâta Strabag SRL, prin care a solicitat să se dispună desfiinţarea Hotărârii Arbitrale Finale din data de 24.06.2022 pronunţată in Dosarul nr. 23651/MHM/HBH de către Curtea de Arbitraj International de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ – Paris, hotărâre pe care o consideră nelegală și netemeinică si, pe cale de consecinţă, trimiterea cauzei spre rejudecare Tribunalului Arbitral şi obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.
În mai 2024, instanța de fond a respins cererea formulată de CNAIR SA. In motivarea sentinței, consemnată de rejust.ro, se arăta că, din analizarea argumentului subsumat pretinsei încălcări a dreptului la apărare, în sensul că Tribunalul Arbitral nu a luat în considerare unele înscrisuri şi apărări făcute de aceasta, se observă că reclamantei CNAIR i s-a asigurat posibilitatea de a participa la toate fazele de desfăşurare a litigiului arbitral, a luat cunoştinţă de cuprinsul dosarului, a propus probe şi a luat cunoştinţă de probele şi apărările făcute de partea adversă, şi-a făcut propriile apărări şi şi-a prezentat susţinerile în scris şi oral. Curtea are în vedere că, prin singurul argument formulat de reclamantă, în sensul că nu au fost luate în considerare toate înscrisurile şi apărările sale, se tinde, mai degrabă, la învederarea existenţei unei nemotivări, prin aceea că Tribunalul Arbitral nu a prezentat motivele pentru care s-au respins apărările sale. Or, deşi motivarea este un element esenţial şi în cazul hotărârilor arbitrale, o puternică garanţie a imparţialităţii arbitrului şi a calităţii actului de justiţie, precum şi o premisa a exercitării corespunzătoare de către instanţa a atribuţiilor de control prin intermediul acţiunii în anulare prevăzute de art. 608 din Codul de procedură civilă, aceasta nu presupune existenţa unui răspuns pentru fiecare argument în parte invocat de părţi pentru susţinerea pretenţiilor şi apărărilor pe care le-au formulat, aceste argumente putând fi grupate pentru a primi un răspuns comun.
După ce CNAIR SA a atacat soluția cu recurs, litigiul a ajuns pe rolul Înaltei Curți de Casație și Justiție care, recent, a decis următoarele:
- Detalii soluţie: Respinge recursul formulat de recurenta-reclamantă Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. împotriva Sentinței civile nr. 64 din 8 mai 2024 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a X-a contencios administrativ şi fiscal şi pentru achiziţii publice, ca nefondat. Definitivă. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei, astăzi, 26 martie 2025.

