Ce s-a decis în procesul în care Primăria Sectorului 5 a fost dată în judecată de SC Economat Sector 5 SRL, firma controlată de Consiliul Local

Exclusivitate

Rețeaua de magazine Economat, ce opera în administrarea SC Economat Sector 5 SRL, firmă controlată de Consiliul Local al Sectorului 5, a fost înființată în 2002 de Marian Vanghelie, fostul primar al celui mai sărac sector al Capitalei, pentru a oferi nevoiașilor alimente la prețuri reduse. Firma avea 3 puncte de lucru în zonele Rahova, Cotroceni și Ferentari.

Mai târziu, în timpul mandatului primarului Daniel Florea, prin Hotărârea 252/2019, societatea comercială a primit acordul Consiliului Local Sector 5 de a face numeroase achiziții pentru primărie și instituțiile subordonate, cum ar fi produse de papetărie, bunuri de larg consum, produse de igienă, tablete electronice pentru școli, patinoare artificiale, etc. Un raport al Curții de Conturi, ce a vizat perioada 1 ianuarie 2018 – 31 decembrie 2020, obținut de HotNews.ro, a arătat modul în care, în acea perioadă, unii și-au bătut joc de banul public. Detalii, în articolul Hotnews.

Economat Sector 5 SRL vrea plata facturilor

În 2023, societatea Economat Sector 5 SRL, care se află în insolvenţă din martie 2021, conform deciziei Tribunalului Bucuresti, a chemat în judecată pe pârâta U.A.T. Sectorul 5 ( Primăria Sectorului 5), cerând instanței ca, prin hotărârea pe care o va pronunța, să dispună obligarea pârâtei la plata către Economat Sector 5 SRL a sumei de 36.429.244,66 lei, reprezentând debit restant rezultând din următoarele facturi emise în baza relațiilor contractuale dintre părți și neachitate:

  • factura fiscală nr. 86 din 19.11.2019 în valoare de 45.535,77 iei din care a rămas un rest de plată de 4.072,66 Iei,
  • factura fiscală nr. 242 din 30.12.2019 în valoare de 17.572.968,00 Iei și
  • factura fiscală nr. 244 din 30.12.2019 în valoare de 18.852.204,00 lei.

În motivarea acțiunii, consemnată de rejust.ro, reclamanta SC Economat Sector 5 SRL a arătat că, la data de 12.06.2019, între Primăria Sectorului 5 în calitate de Achizitor, pe de o parte, și Economat Sector 5 SRL, în calitate de Furnizor, pe de altă parte, s-ar fi încheiat contractul nr. 46804/12.06.2019, având ca obiect „furnizarea de caiete mecanice, bibliorafturi și mape”. Apoi Prin HCL Sector 5 București nr. 352/23.12.2019 privind aprobarea derulării și finanțării Programului multianual de recunoaștere a performanței în educație în unitățile de învățământ de stat din Sectorul 5, Consiliul Local Sector 5 a aprobat derularea și finanțarea unui program multianual de recunoaștere a performanței în educație în unitățile de învățământ de stat din Sector 5, având ca beneficiari direcți cadrele didactice din unitățile de învățământ de stat din Sectorul 5, precum și copiii și tinerii din unitățile de învățământ din Sector 5, aproximativ 21.000 de beneficiari, cărora li s-au înmânat premii de 2.500 lei/persoană, constând în: „diplome, pachet de cadouri, materiale în vederea desfășurării activității educativ – didactice”.

Prima sentință

Numai că, după auditul Curții de Conturi și demararea cercetărilor penale, debitoarea Primăria Sector 5 nu și-a mai respectat obligațiile contractuale, refuzând să plătească unele facturi. De remarcat faptul că ulterior s-a descoperit că între societatea Economat Sector 5 S.R.L și pârâtul din prezentul dosar (U.A.T. Sector 5) nu s-ar fi încheiat un contract/protocol, semnat și asumat de părți, al cărui obiect să îl constituie „pachete cadou 3.200 buc., respectiv 14.500 buc”, în arhiva Serviciului Achiziții Publice din cadrul Primăriei neregăsindu-se niciun contract în acest sens, referate de necesitate și/sau alte documente cu privire la achiziționarea de pachete cadou necesare desfășurării unor evenimente culturale. Prin urmare – susține pârâta – nu există un temei legal în baza căruia să fie achitată suma de 17.572.968,00 lei, respectiv suma de 18.852.204,00 lei.

În noiembrie anul trecut, instanța de fond – un complet de la Secția a-II-a de Contencios Administrativ și Fiscal al Tribunalului București – a decis să admită excepția prescripției dreptului material la acțiune și să respingă cererea formulată de reclamanta ECONOMAT SECTOR 5 SRL în contradictoriu cu pârâtul SECTORUL 5 AL MUNICIPIULUI BUCURESTI, ca prescrisă.

Procesul, suspendat până la soluționarea unui dosar DNA

Soluția a fost atacată cu apel de SC Economat Sector 5 SRL. În martie 2024, Curtea de Apel București a decis să admită apelul şi să anuleze în parte sentinţa, respingând excepţia precripţiei. Aceeași instanță a reținut însă cauza pentru evocarea fondului, iar zilele trecute a suspendat judecarea dosarului, în baza art.413 alin.1 pct.2 C.pr.civ, până la soluționarea cauzei penale obiect al dosarului nr.22/2020 al Parchetului de pe lângă ÎCCJ-DNA.   Este vorba de dosarul în care procurorii DNA efectuează acte de urmărire penală față de un număr de 22 suspecți, inclusiv fostul primar Marian Vanghelie, alături de funcționari publici, directori din cadrul instituțiilor subordonate Primăriei Sectorului 5 și Consiliului Local, pentru infracțiuni de corupție în legătură cu achiziții nelegale, supraevaluate efectuate de S.C. Economat Sector 5 SRL, după cum se preciza într-un comunicat al DNA din ianuarie 2022.

Potrivit procurorilor anticorupție, la finele anului 2018, Marian Vanghelie, la data faptelor consilier în cadrul Consiliului Local sector 5, directorul general al S.C. Economat sector 5, Marian Leonard Petre şi un om de afaceri ar fi constituit un grup infracţional organizat, la care au aderat ulterior şi alte persoane, administratori ai unor societăţi comerciale, şi care ar fi avut ca scop obţinerea de foloase, de către firmele controlate de fostul primar şi implicit de persoanele care au sprijinit grupul, prin prejudicierea bugetului SC Economat Sector 5 SRL, unde acţionar majoritar este Consiliul Local Sector 5. Obținerea acestor foloase s-ar fi realizat prin efectuarea de către SC Economat Sector 5 SRL a unor achiziții de bunuri nelegale și la prețuri mult supraevaluate (produse alimentare și nealimentare între care patinoare artificiale, tarabe, nebulizatoare, agende, bomboane și dulciuri, cântare comerciale, măști FFP2 și geluri dezinfectante, etc), de la societățile controlate de aceștia. Apoi, societatea ar fi revândut produsele respective la preţuri supraevaluate către aproape toate entităţile din subordinea Primăriei Sectorului 5 sau a Consiliului local Sector 5 – Administraţia Domeniului public, Administraţia Pieţelor Sector 5, Centrul Cultural şi de Tineret „Ştefan Iordache”, Direcţia de Impozite şi Taxe Locale Sector 5, şcoli și grădiniţe de pe raza sectorului 5, etc. DNA menţionează că au existat creşteri de preţuri chiar şi de 31 de ori faţă de preţul practicat de furnizorul iniţial. Mai multe informații, în comunicatul DNA.

spot_img

Articole recente

Răsturnare de situație: Primăria Sectorului 5 pierde definitiv litigiul pentru recuperarea banilor plătiți la ediția (anulată) din 2020 a celui mai important târg imobiliar...

La sfârșitul anului 2019, Asociaţia CAMERA DE COMERT ȘI INDUSTRIE ROMANO-GERMANĂ DEUTSCH RUMANISCHE INDUSTRIE UND HANDELSKAMMER AHK a înaintat o ofertă Primăriei...

Mai multe articole din aceeași categorie