Justnews.ro

Carpatair este o companie aeriană regională din Sud-Estul Europei, înființată de omul de afaceri Nicolae Petrov, care a avut baza în Timișoara, potrivit Wikipedia. În iulie 2011, Carpatair opera peste 350 de zboruri regulate pe săptămână către 28 de destinații din 8 țări, (9 aeroporturi interne și 19 aeroporturi externe), având propriul sau HUB la Timișoara. Carpatair a intrat în insolvență la începutul anului 2014. Toate zborurile regulate au fost anulate, iar compania s-a reorientat spre zboruri in regim charter si wel-lease (leasing aerian de tip ACMI). Flota companiei a fost redimensionată, iar în octombrie 2018 Carpatair a iesit cu succes din reorganizarea judiciară si a rămas în continuare activă pe piața de ACMI si chartere.

Prin urmare, Timișoara, cu al său Aeroport Internațional Traian Vuia, a jucat de-a lungul timpului un rol important în planurile companiei Carpatair. Intrarea în insolvență ar fi avut legătură – în opinia Carpatair – cu o serie de acte juridice și acțiuni concertate încheiate între conducerea SN Aeroportul Internațional Timișoara Traian Vuia SA și compania aeriană ungară WIZZ Air Hungary Legikozlekedesi Zrt. Între aceste acte se numără memorandumul de înțelegere între Aeroportul Internațional Timișoara și WIZZ Air Hungary din 25.06.2008, contractul de marketing din 30.07.2008 încheiat între aceleași părți, emiterea grilelelor de tarife publicate în 26.08.2010, 02.06.2011, 20.10.2011, 05.04.2012, 18.10.2012, 10.01.2013, 26.06.2014, 21.08.2014, 05.03.2015, toate acestea favorizând  în mod repetat societatea WIZZ Air (prin acordarea de discounturi masive, de ajutoare de stat nelegale, etc) în detrimentul intereselor companiei Carpatair, care ar fi fost forțată astfel să părăsească Aeroportul Timișoara. În schimb, SN Aeroportul Internațional Timișoara Traian Vuia SA și WIZZ Air Hungary au susținut că decizia Carpatair de a părăsi Aeroportul Timișoara s-a datorat nevoii acesteia de a-și schimba modelul de business, care s-a dovedit ineficient din punct de vedere economic, conducând la starea de insolvență a companiei.

În decursul anilor, Carpatair a inițiat mai multe procese legate de acest diferend, iar unul dintre ele a fost tranșat definitiv de judecătorii de la Înalta Curte de Casație și Justiție în defavoarea Carpatair:

  • Detalii soluţieRespinge, ca nefondat, recursul principal declarat de recurenta-reclamantă CARPATAIR S.A. împotriva deciziei civile nr. 1A din 9 ianuarie 2020, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VI-a Civilă. Respinge, ca nefondat, recursul incident declarat de recurenta-pârâtă WIZZ Air Hungary Legikozlekedesi Zrt împotriva aceleiaşi decizii. Obligă recurenta-reclamantă CARPATAIR S.A. la plata cheltuielilor de judecată în sumă de 15.000 lei către recurenta-pârâtă WIZZ Air Hungary Legikozlekedesi Zrt. Obligă recurenta-reclamantă CARPATAIR S.A. la plata cheltuielilor de judecată în sumă de 20.000 lei către intimata-pârâtă S.N. AEROPORTUL INTERNAŢIONAL TIMIŞOARA ”TRAIAN VUIA” S.A. Definitivă.

Alte articole