Consiliul Concurenţei a sancţionat, prin Decizia nr. 91/13.12.2016, Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR) cu o amendă de 819.322 lei (182.000 euro) pentru restricţionarea concurenţei pe piaţa serviciilor de audit financiar. În urma unei investigaţii, Consiliul Concurenţei a constatat că, sub pretextul stabilirii şi verificării respectării de către membrii săi a normelor de calitate, CAFR a stabilit un nivel al onorariului mediu orar și un număr minim de ore aferente unei misiuni de audit, dublate de sancţiuni pentru nerespectarea lor. Printr-o astfel de intervenţie în piaţă, CAFR a indus în randul membrilor un anumit nivel al onorariului, prejudiciind în final beneficiarii acestor servicii, care au plătit mai mult. CAFR este organizaţia profesională care coordonează şi autorizează desfăşurarea activităţii de audit financiar în România, grupând peste 3.000 de membri, atât auditori financiari persoane fizice autorizate, cât şi firme de audit.
În aceste condiții, în mai 2017, Camera Auditorilor Financiari din România, în calitate de reclamantă, a solicitat Curții de Apel București, în contradictoriu cu pârâtul Consiliul Concurenţei pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti prin care să se dispună:
I.În principal:
• Anularea Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 357/10.09.2014 privind declanșarea unei investigații având ca obiect posibila încălcare a prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996 și ale art. 101 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene (TFUE) de către CAFR, în partea referitoare la piața serviciilor de audit al situațiilor financiare anuale, ca nelegal;
• Anularea în tot a Deciziei Plenului Consiliului Concurenței nr. 91/13.12.2016 privind constatarea încălcării prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea concurenței și ale art. 101 alin. (1) TFUE de către Camera Auditorilor Financiari din România, ca nelegală și, pe cale de consecință exonerarea CAFR de la obligația de plată a amenzii în cuantum de 819.322 lei și de implementare a măsurilor stabilite prin Decizia CC;
II. În subsidiar, în măsura în care se va aprecia că faptele Camerei ar întruni conținutul contravenției prevăzută la art. 55 alin. (1) lit. a) din Legea concurenței: anularea în parte a art. 3 din Decizia nr. 91/2016 referitor la amenda aplicată Camerei în cuantum de 819.322 lei reprezentând 8,4% din veniturile totale realizate de CAFR în anul 2015, în sensul reducerii cuantumului amenzii astfel încât reflecte în mod corect circumstanțele situației de fapt.
III. Suspendarea executării art. 5 din Decizia nr. 91/2016, având ca obiect obligarea CAFR la implementarea măsurilor de modificare a reglementărilor impuse de Consiliul Concurenței în termen de șase luni de la data comunicării Deciziei CC (i.e. până la data de 06.10.2017), până la soluționarea definitivă a cererii în anulare a Deciziei nr. 91/2016.
IV. Plata cheltuielilor de judecată.
Curtea de Apel București a constatat că Autoritatea de concurență a individualizat în mod corect și legal sancțiunea aplicată CAFR pentru săvârșirea faptei prev. de disp. art. 5 alin. 1 lit. a din Legea 21/1996 si ale art. 101 alin. 1 lit. a din TFUE și a apreciat ca neîntemeiată actiunea reclamantei, așa că, la 23 noiembrie 2021, a respins-o ca atare.
Camera Auditorilor Financiari din România a formulat recurs, care a fost soluționat zilele trecute de către judecătorii instanței supreme:
- Detalii soluţie: Admite excepţia nulităţii recursului declarat de recurenta-reclamantă Camera Auditorilor Financiari din România. Constată nul recursul declarat de recurenta-reclamantă Camera Auditorilor Financiari din România împotriva Sentinţei civile nr. 325 din data de 23 noiembrie 2021, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Definitivă. Pronunţată astăzi, 13 noiembrie 2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin intermediul grefei instanţei.