Avocații stagiari din București, mulțumiți de programul informatic privind distribuția automată a cauzelor penale avocaților stagiari

Exclusivitate

La 1 septembrie 2020, Baroul București a avut loc lansarea generalizată a programului informatic privind distribuția automată a cauzelor penale avocaților stagiari.

Potrivit unui comunicat al Baroului, semnat de decanul instituției, avocatul Ion Dragne,  prin  implementarea programului informatic se facilitează repartizarea cauzelor cu respectarea principiilor fundamentale ale repartizării, asigurând șanse egale avocaților de a realiza aceleași venituri, eficiență și transparență în cadrul procedurii de distribuire a cauzelor. De la momentul implementării programului se va permite doar modificarea online a fișei SAJ de către fiecare avocat și doar din contul avocatului aflat pe site-ul Baroului București*.

Opțiunile privind activitatea din cadrul Serviciului de Asistență Judiciară se vor realiza personal de către avocat sau cu sprijinul funcționarilor din cadrul Serviciului de Asistență Judiciară, exclusiv din contul* personal al fiecărui avocat de pe site-ul Baroului București. În contul avocatului se va afișa zilnic ordonarea avocaților, fiind vizibilă pentru toți avocații SAJ pentru ca aceștia să cunoască poziția în ordonare, fără a fi menționate și sumele.

În legătură cu acest subiect, Justnews a adresat  avocatului stagiar Andrei Preoteasa, utilizator al acestui sistem informatic, câteva întrebări:

  • Sistemul de repartizare a cauzelor privind asistența din oficiu prin program informatic și SMS este implementat la nivel național sau la nivelul Baroului București?

Acest nou sistem de repartizare a cauzelor din oficiu către avocații înscriși în Registrul de Asistență Judiciară este, în prezent, implementat doar la nivelul Baroului București, fiind un sistem informatic a cărui funcționare a fost aprobată de Consiliul Baroului București.  Consider că extinderea ulterioară la nivelul altor barouri din țară ar fi posibilă și, din perspectiva avocatului înscris în registrul menționat, va fi o măsură apreciată de colegi.

  • Cum funcționează sistemul? Este un sistem eficient sau greoi?

În prima etapă a implementării, sistemul a fost lansat parțial, de la data de 1 august 2020 fiind folosit pentru repartizarea cauzelor penale, cu termene la judecătorii, doar în privința avocaților stagiari. De la 1 septembrie 2020 programul este lansat integral, toate cauzele repartizate avocaților înscriși în Registrul de Asistență Judiciară, fie că vorbim despre avocați definitivi, fie stagiari se vor aloca prin intermediul acestui sistem informatic, mediul de informare și confirmare fiind mesajul text pe telefonul avocatului desemnat (SMS).

Opinia personală cu privire la noul sistem este bună. Pentru o cauză penală la instanță, am primit în luna august SMS cu datele esențiale (obiectul cauzei, numărul justițiabililor, suma ce reprezintă onorariul și  termenul). Confirmarea se realezează facil, prin trimiterea răspunsului DA. Ulterior se primește confirmarea prin SMS care va conține seria, numărul delegației emise și termenul.

Utilitatea constă în faptul că avocatul are o informare clară asupra delegațiilor emise, cunoaște din timp termenele, se poate prezenta în timp util la sediul Serviciului de Asistență Judiciară pentru a ridica delegațiile și are timp să depună și să obțină programare pentru studiul dosarului în care a fost desemnat din oficiu.

Anterior folosirii acestui sistem, exista riscul ca unele delegații emise în termen mai scurt să rămână la mapă. Totuși, funcționarii din cadrul Serviciului de Asistență Judiciară verificau zilnic și anunțau avocații despre existența unor delegații care nu erau ridicate.

Așadar, sistemul își dovedește eficiența încă de la început, iar din informațiile obținute reprezentanții Baroului București sunt preocupați să prevină erorile și să optimizeze programul.

  • Ce părere au colegii avocați despre acest sistem?

Am observat că sistemul este primit bine de către colegi. Sunt avocați care se manifestă cu entuziasm fâță de această măsură. Este normal pentru că sistemul aduce avantaje clare.

Se poate, în anumite cazuri, să fie considerat un avantaj pentru avocații mai tineri, care sunt atenți la notificările primite pe telefon, deoarece există un termen de confirmare, o oră pentru preluarea cauzei și un termen scurt de 10 minute pentru confirmarea cauzelor urgente. Cu toate acestea sistemul are și un criteriu de funcționare important ce urmărește echitatea și va redistribui cauzele pentru a echilibra veniturile. Pentru un interval de timp dat va distribui cauze cu prioritate avocaților care au avut mai puține delegații emise. Se urmărește menținerea unei medii generale a veniturilor între toți cei înscriși în Registrul de Asistență Judiciară.

Baroul București a păstrat și posibilitatea configurării de către avocați a fișei individuale cu opțiuni și prin intermediul apelului telefonic și cu ajutorul funcționarilor.

Pe de altă parte, faptul că nu mai există un element de incertitudine cu privire la posibilitatea emiterii unor delegații pentru instanță, mai exact nu mai este necesară verificarea periodică la mape pentru zilele de asistență judiciară programate în luna respectivă este cu siguranță un mare avantaj pe care în mod cert colegii avocați îl apreciază.

În concluzie, sistemul este util (se câștigă timp, sunt evitate vizite numeroase la sediul SAJ), facil (se folosesc SMS-uri pentru confirmare/refuz), eficient, urmărește echilibrarea veniturilor între avocații înscriși în Registrul de Asistență Judiciară, redistribuie cauzele în mod automat și reprezintă o măsură binevenită pentru toate părțile implicate.

 

spot_img

Articole recente

Cum s-a redus, la apel, de 4 ori cuantumul daunelor morale acordate unui funcționar al CJ Ialomița, achitat într-un dosar DNA

În februarie 2015, procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie anunțau că au dispus punerea în mişcare a acţiunii penale...

Mai multe articole din aceeași categorie